ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norrby Alla: 1901-1912, Ensam oäkta son  (läst 652 gånger)

2016-01-26, 09:04
läst 652 gånger

Utloggad Catharina Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2016-02-26, 18:50
    • Visa profil
Hej!
Jag har hittat att min morfar (som var oäkta)  hade en bror (som även han var oäkta). När min morfar föds så finns en äldre bror (2 år). Ett år senare flyttar min morfar och hans mamma till Wäsby i Kumla församling men brodern lämnas kvar ensam, så vitt jag förstår. Jag försöker nu ta reda på vad som hänt honom. Jag ser att flyttas över till Varmsätra i Norrby 1904, står benämnd som fattighjon, sen finns en notering i kolumnen för: Utflyttad eller överflyttad, men jag tror jag läser den fel. jag läser Nr 279 (detta står även på fler på samma sida), men går jag till den sidan så hittar jag inte igen någon av dessa personer vilket gör att jag tror jag tolkat det fel. Finns det någon som kan hjälpa mig?  
Allt är hämtat från  Norrby Alla:1 (1901-1912)Bild 2570/ sid 245.
Sen undrar jag om det är någon som vet om det var vanligt att dom gjorde så här, lämnade ett barn kvar.  
Tacksam för hjälp
//Catharina

2016-01-26, 09:21
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:59
    • Visa profil
Hej Catharina!
 
Det står NB 279 vilket står för Nya Boken (sid) 279, dvs nästföljande församlingsbok.
Du hittar honom alltså i AIIa:2 på sid. 279.
 
/Stefan
Stefan Dake

2016-01-26, 09:42
Svar #2

Utloggad Catharina Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2016-02-26, 18:50
    • Visa profil
Åh... var det så enkelt :-)
Skämt åsido, supertack för hjälpen. då ska jag leta vidare.
//Catharina

2016-01-26, 20:28
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:04
    • Visa profil
Helt ensam torde brodern inte vara, han bor hos den mycket unge Erik Oskar Ferngren och hans far Per Erik Ferngren. Kanske barnets far fick ta hand om sin son...

2016-01-26, 20:44
Svar #4

Utloggad Catharina Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2016-02-26, 18:50
    • Visa profil
Åh.. är det så det kan vara.
Han blev ju överflyttad dit 1904, så det kanske var så då att hon sagt vem som var fadern? Har inte hittat någon kommentar om det men det låter ju troligt att det skulle kunna vara så.
Jag är inte så duktig på detta än, men är det så att alla som står på samma sida i en församlingsbok bor på samma gård (står ju gårdsnamn överst på sidan väl), överst står dom som äger gården och sedan kommer de som jobbar där. Ibland bor fler familjer på samma gård också.
Åh. det är tur jag ska börja på kurs nästa vecka så jag får lära mig lite mer.
Men tack så länge i alla fall
Med vänlig hälsning  
Catharina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna