ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyström från Ljusdal  (läst 636 gånger)

1999-11-23, 00:51
läst 636 gånger

Utloggad Mikael Ehrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2021-05-20, 21:09
    • Visa profil
Söker uppgifter om (Söm)Anna-Stina Nyström, 1864-1952 som hade barnen Tora, Ester och Lydrik. Förste maken dog omkring 1901, troligen av hjärtfel eller arbetsolycka.

1999-12-26, 15:03
Svar #1

Holger Ström

Lydrik Nyström var bosatt i Hybo, Ljusdal, åtminstone fram till 1940.

1999-12-31, 00:53
Svar #2

Utloggad Mikael Ehrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2021-05-20, 21:09
    • Visa profil
Hej Holger! Tack för svar! Lydrik är halvbror till min flickväns farmor. Modern heter Söm Anna Stina. Vi har spårat Lydrik till Stockholm, men han försvann ur telekatalogen 97. Troligen till sjukhem. Trots att vi forskar i släkten har vi ännu ej börjat med grenen i Ljusdal, men visst hoppas vi att få kontakt med någon som kan ge oss ledtrådar. Vilka kopplingar har du till Ljusdal eller Nyströms?
 
Mvh Mikael. mikael.ehrin@telia.com

1999-12-31, 16:10
Svar #3

Holger Ström

Hej Mikael! Jag är född och uppväxt i Hybo och var klasskamrat med Lydriks son Erik. Erik, hans mamma och systrar flyttade till Järvsö i slutet av 30-talet. Om jag minns rätt dog Erik ganska ung.
I Hybo-boken del 2 finns förresten ett foto av Lydrik, spelande dragspel.
Det fanns fler med namnet Nyström i Hybo, bl.a. en Julius. Jag kan inte på rak arm säga om de var släkt Mvh Holger Ström

2000-01-01, 23:21
Svar #4

Utloggad Mikael Ehrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2021-05-20, 21:09
    • Visa profil
Hej Holger! Trevligt att du hör av dej! Enda uppgifterna om Erik vi har är att han kallades Putte och troligen växte upp med Lydriks halvsyster (?) Ester. Kan Erik ha haft en syster Kerstin? Lustigt med släktforskning, man vet mera om personer på 1700-talet än om de som levt/lever i modern tid!
Mvh Mikael (anor från bl.a. Trönö och Enånger)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna