ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födda 1694-1750 C:1 sid. 158-160  (läst 485 gånger)

2014-04-14, 15:28
läst 485 gånger

Utloggad Ulla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 816
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 13:54
    • Visa profil
Hej behöver lite hjälp att tyda bilderna, jag söker en Hans, men det är svårt att tyda bilderna, Hans Löfkvist (soldatnamn) Hans är född 1734 jag har hittat honom i soldatbyn 1772-1778 i Litslena, så då är det svårt att veta vad han hette före, så nu söker jag en Hans
Tacksam för all information
Ulla

2014-04-15, 12:56
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Ulla!
 
Såvitt jag kan se finns ingen Hans i Litslenas födelsebok för 1734.  
 
Enligt vigselnotisen från 1759-10-19 (Litslena C:2, s 470) var Hans Löfqvists patronymikon Ersson. Redan då uppgavs han vara soldat för Hummelsta rote med namnet Löfqvist, så uppgiften i Centrala soldatregistret att han antogs som soldat 1761 verkar alltså inte stämma riktigt.
 
Om jag tolkar anteckningarna i husförhörslängden rätt, deltog han 1760 i sitt första husförhör som soldat (Litslena AI:3, s 420). Dessförinnan finns drängen Hans, född 1734, hos Lars Larssons änka i Hummelsta (Litslena AI:3, s 60). Det skulle inte förvåna mig om det är han som blir soldaten Löfqvist och som gifter sig med pigan Kerstin Johansdotter i Hummelsta. Tyvärr finns det inga uppgifter om varifrån han kommer, men det kan nog vara idé att bläddra igenom födelseböckerna för de omgivande socknarna, för att se om det finns någon lämplig Hans Ersson.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2014-04-15, 14:33
Svar #2

Utloggad Ulla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 816
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 13:54
    • Visa profil
Hej Hans Olof tack för att du försökte att nysta upp det, det var ett halmstrå, men han gifte sig 1759 med just kerstin Johansdotter i Hummelsta, och då hette han Hans Eriksson Löfqvist, men som sagt det står inte var han är född så jag gissade på litslena
men det ser ut som jag inte kommer längre
 
Hälsningar Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna