ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marginalanteckning i domboksprotokoll  (läst 647 gånger)

2015-05-10, 15:42
läst 647 gånger

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Hej, I ett domboksprotokoll från Väddö och Närdinghundra tingslag i Barnavårdsmannens arkiv från 1930/1931 finns den här texten skriven för hand i marginalen. Är det någon som kan se vad det står? I slutet läser jag det som ... hos Jan Mollin. Eller kanske Wallin/Wollin?
 
Nu har jag lagt detta under Häverö, men noteringen kan i och för sig röra någon av de övriga församlingar som då tillhörde detta tingslag.
 

 
Hälsningar
Sven-Åke

2015-05-10, 20:16
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil

2015-05-15, 22:48
Svar #2

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Jag har lekt med bokstäverna och inte lyckats få till någon logik. Bott Gävle kan vara en logik. Men jag får inte ihop andra bokstaven till ett o - ser mer ut som å eller ä tycker jag. Jag har inga andra tecken på koppling till Gävle, men det kan ändå vara så förstås.
 
Jag skulle läsa första ordet som Båll, Bäll, Båk eller Bäk och andra ordet som ljåvl- eller t.ex Gävle, men det ger inget vettigt resultat tycker jag.
 
Kanske kan de två första orden avse en gård/by? Jag ska leta efter liknande gårds-/bynamn i dessa trakter.
 
///
Sven-Åke

2015-05-16, 09:07
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Jag läste Bäll i början. Nu tror jag att tecknet ovanför ll  är i verkligheten ett egendomligt sätt att särskilja mellan ll och tt. Om namnet nertill är Jor Mollin, kan andra bokstaven mycket väl vara ett o.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna