ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frösunda, församlingsbok, 1902-1913  (läst 1050 gånger)

2010-04-07, 10:33
läst 1050 gånger

Utloggad Sofia Lundvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2012-05-26, 10:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle behöva hjälp med att utröna om Harry Bertil f. 1907-11-15 är son till båda parterna i äktenskapet eller om det bara är hans mor som är biologik. Jag vet inte hur de brukade uttrycka sådant i församlingsböckerna. Det ser ut som att det står b.f.ä. ovanför hans namn. Jag antar att f.ä. betyder före äktenskapet, men vad står b:et för? I födelseboken står han som oäkta och fadern är inte angiven. Ett år efter hans födelse gifter sig hans mor och frågan är om det är med barnets far. Tänkte om någon visste om det går att uttyda ur förkortningen ovanför hans namn.
 
Klipp ur födelseboken:

 
Klipp ur församlingsboken:

 
Hälsningar
Sofia

2010-04-07, 11:22
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
b.f.ä. = barn före äktenskapet
 
Det säger alltså inget om faderskapet i sig, men om hennes blivande make var fadern brukar det stå deras (gemensamma) barn före äktenskapet! Så det lutar åt att det inte är fadern hon gifter sig med!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-04-08, 08:30
Svar #2

Utloggad Sofia Lundvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2012-05-26, 10:21
    • Visa profil
Då får jag väl anta att det inte är makens barn då, finns inte så mycket mer att gå på vad jag kan se.
Tack så mycket för hjälpen!
 
Hälsningar
Sofia

2010-04-08, 08:43
Svar #3

Utloggad Sofia Lundvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2012-05-26, 10:21
    • Visa profil
Jag kom just att tänka på en sak. Det står ju inte specificerat att det är HENNES barn före äktenskapet, enligt texten i föramlingsboken skulle det ju lika gärna kunna vara HANS barn före äktenskapet. Nu vet jag ju så klart redn att det är hennes barn, men borde inte prästen specificera sig mer i församlingsboken och skriva hennes barn före äktenskapet. Som det står nu kan det ju vara vems som. I så fall skulle man ju kunna tolka det som att det är deras gemensamma barn eftersom han inte har specificerat sig.
 
Fast det är möjligt att jag överanalyserar nu.  Jag vet ju som sagt inte hur de vanligtvis brukade uttrycka sådant här i församlingsböckerna.
 

2010-04-08, 12:57
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jo, nu när man ser helheten, så lutar det åt att det är deras gemensamma barn!
 
Annars skulle det, precis som du antar, stått hans eller hennes barn före äktenskapet!
 
Fanns blivande maken i hennes närhet vid konceptionstillfället (befruktningstillfället)?
 
Det som möjligen sänder en varning skulle kunna vara att fadern inte erkänner faderskapet i födelseboken, men det är inte ovanligt att fadern inte står med när barnet är fött utanför äktenskapet!
 
Så du kan därför ändå utgå ifrån att han med stor sannolikhet är fadern! Om det inte finns någon annan uppgift som emotsäger detta förstås!  
 
Lycka till med fortsatta forskningar!
 
önskar  
 
Stefan  
med utomäktenskaplig morfar skapt 1896 i närheten av Brogård o Torsholma kvarn i Frösunda o född 16/7 1897 på Allmänna Barnbördshuset i Stockholm, men skriven vid Lundby Väderkvarn och döpt i Orkesta och mormor från Solsta i Frösunda!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-04-08, 17:30
Svar #5

Utloggad Sofia Lundvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2012-05-26, 10:21
    • Visa profil
Jag har forskat vidare lite nu och Albert Edvin arbetade som dräng på den gård där Anna Henrietta och hennes familj bodde under den tid då Harry Bertil skulle ha blivit till. Så det verkar ju troligt att det skulle vara deras gemensamma barn tycker jag.
 
Tack för all hjälp!  
 
Hälsningar
Sofia

2015-01-20, 14:27
Svar #6

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Hej
Länge sedan denna tråd skrevs men jag har en liten tanke
ang. b.f.ä. I en av husförhörslängderna jag läst står det bådas före äktenskapet
och i senare års upplaga endast b.f.ä. soom jag då tolkade som bådas.  
Bara ett tips.
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna