ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsmark A1:6 sid 10 AD  (läst 1055 gånger)

2011-10-08, 11:42
läst 1055 gånger

Utloggad Clary Hedlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 09:14
    • Visa profil
Hej, jag lyckas inte tyda allt som står i Forsmark A1:6 sid 10 AD på Stina Mattsdotter 1778 och Johan Rådensten 1787.Landsvärnisten Pehr................1816 no30 efterlyst tror jag. vad betyder detta no 30 i så fall?
 
Även Börstil A1:6 sid 94 har jag att läsa.
sonen till Jan Jansson och Anna Olsdotter Olof 1803-08-26 är funnen död, men vad står det om moder och fader?
Tacksam för hjälp.
Mvh
Clary Hedlund

2011-10-09, 11:43
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Clary!
 
I anteckningen om Stina Mattsdotter ser det ut att stå så här:
 
Landtvärnist. Pehr Krafts hustru. /---?/ om mannen
uti allm. tid. d. 13 martii 1816 no 30 efterlyst
 
Det handlar alltså om den efterlysning som hon måste göra, innan hon kunde gifta om sig (här från Posttidningar 1816-03-28):
 

(Digitaliserade svenska dagstidningar - http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/)
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2011-10-09, 11:57
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Lille Olof i Duderö blev alltså kvävd i sängen:
 
1803 i decembr
af våda funnen
död emellan
fadren och modren kl 1 (k 11?) om natten
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2011-10-09, 19:44
Svar #3

Utloggad Clary Hedlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 09:14
    • Visa profil
Hej. Tusen tack Hans-Olof. Jag fick lära mig något nytt. Kan namnet Kraft vara ett soldatnamn? Mannen hon har barnen med hette Per Persson och här är första gången Kraft förekommer. Landsvärnist är väl militären.
Måste hon få något svar innan hon kan gifta om sig?
Hon gifter sig sen 1818 med Johan Rådensten.
 
Jag trodde att det var så med lille Olof men var osäker.
Tack igen för din hjälp.
Hälsningar
Clary

2011-10-09, 23:33
Svar #4

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen, Clary!
 
Kraft var säkert Per Perssons soldatnamn. Om lantvärnet kan du läsa lite t ex här: http://www.algonet.se/~hogman/bevaringen.htm.
 
Kanske kan någon annan svara på vilka regler som gällde för upplösning av äktenskapet, då någon av makarna försvann. Gissningsvis krävdes publicering av kungörelsen i allmänna tidningar tre gånger med visst mellanrum, innan Stina Mattsdotter kunde få tillstånd att gifta sig igen - under förutsättning förstås att maken inte valde att komma hem innan tiden gick ut.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2011-10-10, 09:31
Svar #5

Utloggad Clary Hedlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 09:14
    • Visa profil
Tack igen Hans-Olof.
Jag hittar henne igen i Forsmark A1:7 sid 12 då står hon som enka efter Eric Kraft och gift 1818 méd Rådensten. Det finns ingen vigselbok I forsmark det året.
Jag har ett annat problem med Stina Matssdotter. Jag har följt henne i alla HF för att hitta hennes föräldrar och plötsligt är hon död 1794 i Alunda sid 175 och admiterad 1792. Stämmer i dödboken Alunda också. Men hon finns igen i Börstil A1:7 sid 132. Det måste finnas 2 familjer men det är samma barn och årtal. Jag har gått igenom detta många gånger och får inte klart för mig vad som hänt. Har du möjlighet att hjälpa mig eller är det fel forum eftersom jag nu skriver på läshjälp.
Tack i alla fall för hjälpen så långt.
Häsningar
Clary

2011-10-11, 16:22
Svar #6

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Du tycks ha hittat fel Stina Mattsdotter i Alunda - bland dem som föddes 1778 finns åtminstone tre att välja mellan. Tack vare att Stina åkte hem till modern när hon skulle föda sitt första barn, behövde jag inte kontrollera alla kandidater.
 
Stina föddes i Glottsta, och föräldrarna var soldaten Matthias Blad och hustrun Catharina Andersdotter. Mera uppgifter finns i den bifogade filen.
 
Stinas bakgrund
 (69.5 k)

 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2011-10-11, 17:21
Svar #7

Utloggad Clary Hedlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 09:14
    • Visa profil
Hej och tack igen för att du tar dej tid.  
Jag förstod att det var fel.
Min Stina Matsdotter föd 1778-05-01 Alunda dör 1867-05-04 i Forsmark.
Det märkliga är att hon har också en Per Persson som är föd 1775 och barnen stämmer.Tre barn med Persson sedan ytterligare 4 med Rådensten. Min mmmm Maja-Lisa Rådensten ( Jag tror hon också är en Persson från början)föd 1808 i Forsmark är tredje barnet. Stina gifter sig med Johan Rådensten 1818 det kan man se i hf men nu vet jag inte hur det förhåller sig med det. Jag hittar henne inte i födelseboken i Forsmark.
Jag får börja om igen och se var jag hamnade fel. jag vet bara inte riktigt hur eftersom jag har återkollat alla husförhör fler gånger.
Men skam den som ger sig. Tack ialla fall för de hjälp jag fått.
Vänliga Hälsningar
Clary

2011-10-11, 21:54
Svar #8

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Nu hänger jag inte med riktigt.
 
Den Stina Mattsdotter som föddes 1778-05-01 i Alunda, avled ju redan 1796 (Alunda AI:5b, s 175, och Alunda F:1, bild 49 - AD Online) - precis som du själv har konstaterat ovan. Hon kan inte rimligen ha återuppstått och sedan dött en gång till 1867. Slutsatsen kan bara bli att hon inte kan vara mor till Maja-Lisa Rådensten.
 
I själva verket föddes alltså din mmmmm Stina Mattsdotter i november 1778 som dotter till soldaten Matthias Blad och Catharina Andersdotter. Hon gifter sig första gången 1803-09-09 (Börstil C:3, s 211) med Per Persson Wahlström, dräng och senare rättare vid Snesslingebergs gård, dit Stina har kommit som piga året före (Börstil AI:6, s 76). Sitt första barn, dottern Greta Cajsa, föder hon hemma hos modern i Gela (Alunda C:4, s 419) 1803-11-13 och bosätter sig sedan i Simundö med maken (Börstil AI:6, s 110). Parets andra barn, dottern Stina, föds där 1805-09-24 (Börstil C:3, s 134).  
 
1807 flyttar familjen till Frebbenbo i Valö (Valö AI:5, s 63), och där föds den tredje dottern, Maja Lisa, 1808-01-24 (Valö C:2, bild 44 - AD Online).  
 
Samma år blir alltså Per Persson, som han nu åter heter, uttagen till Lantvärnet. Han får soldatnamnet Kraft och försvinner sedan. Om han dött i kriget mot Ryssland eller självmant väljer att hålla sig undan vet vi inte. Men Stina får så småningom tillstånd att gifta om sig, och resten antar jag att du vet.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2011-10-12, 10:21
Svar #9

Utloggad Clary Hedlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 09:14
    • Visa profil
Hans Olof TACK! Äntligen har jag ordning på detta. Jag ska bege mig till Krigsarkivet och se om jag kan få fram mer om Per dog eller om han försvann på annat sätt.
Men tack tack tack för all hjälp.
Vänliga Hälsningar
Clary

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna