ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Film F1 döda 1733-1782  (läst 634 gånger)

2011-11-11, 14:51
läst 634 gånger

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil
1751 den 16 juni begravdes Jöns Ersson ifrån Sibbo. Jag läser med viss förvåning dommaren men står det verkligen det?
Anders Ahlberg

2011-11-11, 18:48
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Man är nyfiken att veta var Jöns Ersson dog någonstans. Tycker också att det är svårt att läsa något annat  
än dommaren.

2011-11-11, 18:53
Svar #2

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Är du förvånad över stavningen eller det faktum att en bonde dvs lekman var domare. Om det är sistnämnda, kan jag upplysa om att förr hade den äldste av nämndemännen (tolvmannanämnden) titeln domare eller tingsdomare.
Nämndemännen, eller tolvmännen, som de också kallades då de åtminstone teoretiskt sett skulle vara tolv till antalet i varje tingslag, var högt betrodda bönder, vilka valts in i den nämnd som vid tingen beslutade om de anklagades skuld. Nämndemannaämbetet var högt skattat, och arvodet var inte föraktligt. Det var bara de förnämsta bland bönderna som kunde hoppas på en plats i nämnden. Den äldsta nämndemannen i tingslaget kunde ibland kallas tingsdomare.
Mats

2011-11-11, 22:23
Svar #3

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil
Stort tack Heikki och Mats! Det är första gången jag hittar en domare bland mina förfäder, därav min förvåning och stavningen gjorde mig ytterligare tveksam.
Jöns bodde och dog i Sibbo i Film (C). Han var född omkring 1679 dvs innan födelsböckerna började föras 1684.
Mvh
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna