ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bro CI:1b (1730-1759) Bild 27 / sid 45  (läst 693 gånger)

2012-05-23, 17:01
läst 693 gånger

Utloggad Eva Drewsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2022-09-09, 12:16
  • Adopterad släktforskare med dubbla släkter
    • Visa profil
    • http://www.adastra.org/Anor/Html
Hej alla duktiga!
Jag behöver lite läshjälp med rubr födelsebok, nämligen

 
Jag är på jakt efter hustrun till Matts Mattsson, född i Kulla 1743 ( Kulla C:2 (1722-1763) Bild 52 / sid 101)
och gift med Stina Andersdotter, f 1749.
Dom finns i VB Kalmar C:2 (1713-1799) Bild 115, par nr 9 1774.
 
I Bros FB finns flera flickor födda 1749 som heter Stina, men denna ser mest ut att kunna stämma med min Stina.
Vad jag kan utläsa heter fadern Anders, men vore oerhört tacksam för hjälp med hela texten, för att vara säkrare!
 
Har följt familjen, med benäget bistånd från detta fantastiska forum, men saknar säker källa på födelse- och dödsdatum för hustrun.
 
Tack på förhand ännu en gång!
Vänliga hälsningar
Eva D

2012-05-23, 19:32
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 10:22
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Så här fick jag till det:
 
Den 6 October
föddes uti Rånäs torparens Anders Matssons
och hans hustrus Kaisa Andersdotters lilla dotter
Stina och döptes den 8. Faddrar woro  Lars
Persson i Lilla Tingsviken: Anders Broman
på Almänningen: drängen Staffan Ersson wid
Brogård: hustru Kerstin Hindriksdotter i  Raskebo-
da: hustru Anna Eliadotter i Rättarbo: och pigan
Maria Jansdotter i prästgården.
 
mvh
Stefan
Stefan Dake

2012-05-23, 19:52
Svar #2

Utloggad Eva Drewsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2022-09-09, 12:16
  • Adopterad släktforskare med dubbla släkter
    • Visa profil
    • http://www.adastra.org/Anor/Html
Hej Stefan!
Jag är imponerad över detta fantastiska forum!
 
Det ser faktiskt ut som om det kan vara min Stina.
Nu har jag fått lite att bita i igen;=)
 
Tack snälla för hjälpen! Måhända jag återkommer!!
 
Hälsningar Eva

2012-05-23, 21:04
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen, Eva!
 
Det kan nog bli svårt att hitta säkra belägg för att Stina i födelsenotisen verkligen är identisk med den Stina som i Kalmar gifter sig med Mats Matsson, men jag har inte heller hittat något som direkt talar emot det.  
 
I Kalmars husförhörslängder verkar Stina Andersdotter först dyka upp 1761 eller 1762, som tjänsteflicka i Bista (Kalmar AI:2, s 54). Stina i Rånäs står antecknad som flyttad i den husförhörslängd som uppges gälla åren 1757-1763. Det framgår inte när eller vart, men fadern verkar ha dött omkring 1756 eller 1757, och det skulle ju kunna vara en förklaring till att hon lämnar föräldrahemmet vid så unga år (Bro AI:1, s 79).
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-05-24, 01:46
Svar #4

Utloggad Eva Drewsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2022-09-09, 12:16
  • Adopterad släktforskare med dubbla släkter
    • Visa profil
    • http://www.adastra.org/Anor/Html
Hej Hans Olof!
Ja hon känns som ett ganska osäkert kort. Jag gör noteringar i mina uppgifter om osäkerheten.
Hittade henne och Matts Mattsson i vigselboken Kalmar C:2 (1713-1799) Bild 114 och där är jag säker på att det är rätt par ändå.
 
Stämmer med brudgummens far.
Där står också hustrun hemmahörande i Frösunda, det brukar stå födelsesocken om jag förstått rätt, och i så fall borde dom gift sig i Bro. Men det kan ju finnas skäl för det också som du skrev.
Ska kolla upp dina källangivelser med piggare huvud........
 
Tack så länge, du levererar verkligen bra och intressant hjälp. Jag tragglar på så gott jag kan, men ibland är det tvärnit!
 
Hälsningar Eva

2012-05-24, 19:29
Svar #5

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Matts Mattson och Stina Andersdotter gifte sig 1774-07-17 (Kalmar C:2, s 130). Om det är den bröllopsnotisen du menar, så ser jag inte heller någon anledning att tvivla på att det är rätt par:
 
Drängen Matts Mattsson och af honom häfdade Stina Anders-
dotter , efwen i Frösunda, hafwa ännu intet wist hwarist att flyt-
ta til, utan äro bägge hos hans fader bonden Matts Henricsson.
 
Enligt min erfarenhet är det oftast kontrahenternas aktuella bostadsort som står i lysnings- och vigselnotiserna, inte födelseort, men det kan säkert skilja mellan olika delar av landet. I det här fallet var Stina piga hos den blivande svärfadern när hon blev med barn (Kalmar AI:2, s 248). Resultatet av hävdandet, dottern Brita Stina, föddes 1774-11-06 (Kalmar C:2, s 222). Hon dog dock redan efter en vecka (Kalmar C:2, s 372).
 
En möjlighet att få större visshet om Stina Andersdotters ursprung är naturligtvis att undersöka om några av hennes syskon eller andra släktingar dyker upp som faddrar till hennes och Matts barn.  
 
Jag vet inte om du observerat det, men Matts och Stina flyttade 1777 till Råby i Bro socken, där Matts var bonde i två år innan paret återvände till Kalmar (Bro AI:3, s 34). Det skulle alltså kunna löna sig att undersöka om några av Stinas syskon samtidigt finns i eller i närheten av Råby. Kanske var Matts eller Stina dopvittne om någon av dem fick barn vid denna tid? Kort sagt - det återstår säkert många stenar att vända på, och under någon av dem kan det finnas ett avgörande bevis eller i varje fall indicium.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-05-24, 22:27
Svar #6

Utloggad Eva Drewsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2022-09-09, 12:16
  • Adopterad släktforskare med dubbla släkter
    • Visa profil
    • http://www.adastra.org/Anor/Html
Hej Hans Olof!
Ser att jag skrivit fel VB-angivelse här ovan, din är korrekt naturligtvis.
Tyvärr är det serverfel på AD Online ikväll och SVAR har ju inte samma sidhänvisningar så jag lägger detta på hyllan till i morgon tror jag.
Ska kolla om jag fått med flytten till Råby, men jag tror det.  
Det var en nedrans familj att flytta på sig ofta;=)
 
Och det stämmer att det oftast är brudens hemförsamling där det lyses för brudparet, så var det även för mej på 60-talet!  
Jag har visst dragit på mej ett projekt här, men det är ju sånt här som gör släktforskningen så spännande!
Jag återkommer kanske när AD Online fungerar igen.....gillar det bäst!!!
 
Kvällshälsningar från Eva

2012-05-25, 01:00
Svar #7

Utloggad Eva Drewsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2022-09-09, 12:16
  • Adopterad släktforskare med dubbla släkter
    • Visa profil
    • http://www.adastra.org/Anor/Html
Hej Hans Olof......i natten, men nu är AD online igång igen och jag kunde naturligtvis inte låta bli.
Puzzlet tar form allt mer,och jag har hittat dina källangivelser....
 
Nu måste jag ta mej an Stinas föräldrar (svårare och svårare ju längre bakåt jag kommer) och se om jag hittar syskon mm
 
Har vi gemensamma anor eller är du bara väldigt hyggligt hjälpsam?
Har hittat avlägsna släktingar här tidigare.......*S*
Men jag hålls mest i dom här krokarna med lite utsvävningar till Öregrund/Östhammar. Plus lite Västergötland (Synnerby/Västra Gerum mm) där min farfars far hämtade hem sin hustru och pigor som var hustruns släktingar. Ja och lite Södermanland också.....dom var ganska rörliga, speciellt när dom hämtade sina fruar;=)
 
Det är min bio-fars släkt. På min bio-mors sida hamnar jag mest i Hälsingland men också där lite Rospiggar.
 
För att vara nästan helt självlärd har jag byggt upp ett släktträd som närmar sig 1000 personer, över en släkt som jag från början inte hade en aning om.....Jag är svenskadopterad 40-talist, och blev förstås mest nyfiken på mina biologiska rötter. Älskar historia och nu har jag fått en helt fantastisk historik.....hemma vid datorn!
Imponerande tycker jag! Är stolt över vad jag gjort och oerhört tacksam för att det finns så många bussiga och hjälpsamma släktforskare överallt!
 
 
 
Hälsningar Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna