ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wallby, FB 1723, tydligt men svårtolkat  (läst 440 gånger)

2006-04-25, 09:41
läst 440 gånger

Utloggad Björn Rix

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 20:32
    • Visa profil

 
Har förstått att det gäller Johan (Jahn) Börjessons son Eric i Lidingby, Wallby socken - men resten går jag bet på. Tacksam för hjälp!
Vänligen Björn Rix

2006-04-25, 21:28
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Ett tolkningsförsök.  
 
Den 21 ejusdem föddes och döptes för dess svaghets skull Johan Börjessons och hustru Karin Johansdotters barn Erik i Lidingby vid nampn Erich.
 
Wittnen Comministern wördige och wählh=lärde herr Eric The..uling/(alternativt
)ius och dess ?ougan Olof Johansson i Lidingby; hustru Malin Johansdotter, Guardiekarlen Olof Ekerooths hustru; och pigan Brijta Pehrsdotter, Pehr Anderssons piga i Lidingby. (Totalt 4 vittnen)

2006-04-26, 14:49
Svar #2

Utloggad Björn Rix

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 20:32
    • Visa profil
Tack för hjälpen Torbjörn!
Det låter som om det var frågan om ett nöddop? Jag har tidigare stött på uttrycket för dess svaghets skull och det har varit under samma tidsperiod. Barnet överlevde dock vilket var bra för annars skulle jag inte finnas till.
Jag har stirrat på dess ?ougan Olof Johansson och ju mer jag tittar så tycker jag att det står drängen Olof Johansson.
Stort tack för din tolkning!
:-) Björn Rix

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna