ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hökhuvud, Husförhör, 1794 - 1800, GID 2406.30.18000  (läst 719 gånger)

2006-03-30, 20:21
läst 719 gånger

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
Jan undrar vad som står över den fjärde personen på sidan, Anna Greta.  
 
Detta är det äldsta stället jag hittar Anna Greta på och när hon flyttat från detta båtsmanstorp heter hon Gullström. Precis som båtsmännen har gjort vid detta torp minst sedan någon gång kring mitten på 1700-talet Problemet är att jag inte kan hitta henne där tidigare än i detta hushållet och Olof Gimström som är mannen i huset är 11 år äldre än Anna Greta. Han är inflyttad och fick namnet Gullström när han tog över båtsmansbostaden (Risinge ägor n 105).
 
Jag kan inte hitta henne i födelseboken för det givna datumet i Harg där hon sägs vara född eller i Hökhuvud. Dock ser det ut som om den lilla texten i hennes namn antyder att hon är besläktad med hustrun i hushållet. Jag tycker att det första ordet ser ut som hustrns och det sista ser ut som dotter, men vad står det i mitten? Kan det vara hustruns dotter från ett tidigare gifte (hon är gammal nog för det) eller någon annan släkting till henne?  
 

2006-03-30, 21:25
Svar #1

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:11
    • Visa profil
Hej Staffan!
 
Hustr oägta dotter.
Det finns en Anna Greta född i Harg 27/9 1811 med moder Greta Andersdotter.
Harg C:3, GID 2429.6.25500.
 
Mvh
Christina H
Eagle

2006-03-30, 21:26
Svar #2

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Staffan
 
Det ser ut som hustruns oägta dotter.
 
Mvh
Gunilla

2006-03-30, 22:41
Svar #3

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Tack så jättemycket! Det förklarar det mesta. Det är mycket troligt att Anna Greta följde med in i äktenskapet med Olof Gullberg som styvfar och fick därmed sitt efternamn. Men från ett stopp till nästa. Oäkta barn är väl inte alltid det lättaste att hitta fadern till. Hoppas att jag ska lyckas med det. Jag satt just och väntade på när det skulle ske. Jag har sluppit väldigt lindrigt undan.
 
Tack så mycket för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna