ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristina Nilsdotter född 1848 Norge  (läst 678 gånger)

2002-06-17, 00:26
läst 678 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Gradin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2009-05-25, 23:57
    • Visa profil
Söker uppgifter om Kristina Nilsdotter f 11/6 1848 i Sandehereds församling Norge.Jag har hittat henne i inflyttningsatttest Nr141,188429/11 i Hälsingtuna.
Hon gifte sig i Norge 18740113 med Lars Olov Wiklund från Idenor i Hälsintuna Församling. Hon fick 6 barn varav 3 är födda i Norge. Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig att få lite klarhet i hur jag ska göra för att komma vidare , har hört att det är svårt att forska i Norge? Alla uppgifter som kan tänkas finnas är av största intresse .  
MVH Ann-Charlotte

2002-06-17, 16:00
Svar #1

Andreas Snildal

Hei Ann-Charlotte!
 
Det er slett ikke vanskelig å forske i Norge, selv om kildemengden er større i Sverige. Jeg tror du kan bestille mikrofiche av norske kirkebøker gjennom SVAR. 
Men en god idé er vel å starte med digitale kilder.
På Kjetil Firing-Hansens sider Vestfold-slekt, finnes en avskrift av vigde i Sandeherred (Sandar) kirkebok fra 1709-1925. Der finner jeg følgende: Sjømann Lars Olof Viklund, 26 år, født i Sverige, bosatt i Sandefjord, gift 13. jan. 1874 med Kristine Nilsdatter, 25 år bosatt på Mosserød.
I folketellingen 1875 på Digitalarkivet http://digitalarkivet.no finner jeg på gården Gogstad øvre eller Grønlien i Sandar i Vestfold, Lars Viklund Baadsmand, f. 1846 i Hudiksvald i Sverige, hans kone Kristiane Viklund, f. 1847 i Sandeherred., og deres datter Anna, f. 1874 i Sandefjord, se http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1875/f70724&variabel=0&postnr=804&fulle=true&spraak=n (pass på å få med hele adressen!)
I folketellingen 1865 finner jeg ingen Kristine/Kristina/Kristiane Nilsd. på gården Mosserød, den eneste kandidaten jeg finner er Christine Nilsdatter, 14 år, på gården Joberg, datter av Marthe Ditmansdatter, 34 år. Se http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f60724&variabel=0&postnr=2193&fulle=true&spraak=F 
Om dette er riktig person, vet jeg ikke, 14 år i 1865 stemmer ikke med at hun skal være født i 1848 eller 1849, men det kan godt være samme person. Den angitte alderen i folketellingene kan ofte være unøyaktige.
Men det ser i alle fall ut som om du må ty til kirkebøkene for å komme videre.
 
Lykke til videre!
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2002-06-17, 16:08
Svar #2

Andreas Snildal


2002-06-28, 23:31
Svar #3

Utloggad Ann-Charlotte Gradin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2009-05-25, 23:57
    • Visa profil
Tusen tack Andreas  
Dessa uppgifter gör mig väldigt glad eftersom det inte finns så mycket på min mors sida och här fick jag väldigt mycket hjälp att gå vidare.
Tack än en gång
MVH
Ann-Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna