ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Film AI:7 sid. 94 GID: 2296.43.43600  (läst 500 gånger)

2006-12-29, 23:48
läst 500 gånger

Anders Swahn

Hej,  
kan en vänlig själ försöka tyda vad det står om familjen Dagkarlen Christofer Forsberg, Film 1747 på sidan 94 i hfl. Film AI:7 ?!
 
Framförallt vad som nämns om sonen Olof; jag finner honom inte mer efter detta.  
 
Mvh
/Anders

2006-12-31, 00:20
Svar #1

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej Anders,
här ett försök till tolkning:
 
Dagkarlen Christopher Forsberg f 1747 i Film
 
Hustrun Greta Simonsdotter f 1747 i Dannemora, död under 1790
 
Cajsa? Mattsdotter f 1762 i Tegelsmora (Ny hustru?)
 
Son Olof f 1778 i Film (anteckn: i Randersbo rote Norrbro) (han står där i hfl som dräng men är struken och det framgår ej varför).
 
Kolla igenom Randersbo rote ordentligt (det har inte jag gjort) Olof kanske finns kvar där.
 
Vet inte om jag tolkat hustrun rätt men det kan du ju kolla upp.
 
Hälsningar
Laila

2006-12-31, 18:04
Svar #2

Anders Swahn

Hej,  
tack för hjälpen. Jag hittar honom i Norrbro (2296.45.64800), och efter det har jag letat igenom hela AI:8a och AI:8b för att finna honom på fler ställen, utan att lyckas.  
 
Mitt problem är att jag försöker binda honom till den person som senare finns skriven som Soldat Olof Bask i Tensta (AI:4b sid 196) (457.9.22100). Soldaten var dock okänd för Upplands Soldatregister, och sägs inte finnas med i generalmönsterrullorna.
 
Jag har försökt hitta Olof i Film genom att följa alla Olof som fötts. Anledningen till att jag tror att detta är den rätte Olof är att dennes barn senare i livet också kallar sig Forsberg, vilket inte torde vara så hemskt vanligt. Soldaten säger sig vara född 1780, och likaså genom alla hfl genom livet, bortsett från vid hans död i fattighuset, Hagby  
(Hagby A1:7 1846-1850 sid. 127) där han sägs vara född 17780, precis som denne Olof i Film.  
 
Kanske är det rätt spår, eller så är jag fel ute.
 
Mvh
/Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna