ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Faddrar när oäkta Maria Christina döptes  (läst 1337 gånger)

2002-04-08, 20:06
läst 1337 gånger

Sten Kumlin

Detta är en dopnotis från Helga Tref. Uppsala 1795. Notabelt är att den som förrättar dopet, Jan Wallsten också ställer upp som fadder tillika dennes hustru Marg. Christ. Wallsten. I övrigt en stud Claes Borre och Jungfrun Johanna Soph. Björkman. Första raden har jag problem med att tyda men jag tycker att det står:
 ?---? af ? Gårdskanicken. Kan någon hjälpa mig med detta?
 

2002-04-08, 20:34
Svar #1

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Sten!
 
Det står huspredikanten Wallsten. Det första ordet ser lite knepigt ut, är det fortsättning från raden ovanför?
 
Mvh//
Lotta

2002-04-08, 21:29
Svar #2

Sten Kumlin

Hej Lotta!
Nej första ordet är först i rutan och borde väl syfta på något annat namn för att stå fadder när man ser ordet af strax efter, men jag kommer inte på något.  Jag ser nu att det är predikanten men står det verkligen Hus före? Jag tycker med ett stort G i början och den där slängen ovanför liknar mera Gårds----.
Hälsningar Sten

2002-04-08, 21:51
Svar #3

Sten Kumlin

Lotta.
Jag ändrar mig, jag har bläddrat i lite papper och kommit fram till att det står huspredikant.
Bilden blev lite stor så att den nästan blev otydlig men  är bättre än Arninges papperskopia.
jag ska ta ner storleken nästa gång.
Sten

2002-04-09, 10:38
Svar #4

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Om första ordet motsvarar fadder är det nog troligen någon variant av latinets testis, testimonium.
Antingen ljuger mina ögon eller också börjar iallafall ordet med test...
mvh/Mikael

2002-04-09, 12:15
Svar #5

Sten Kumlin

Tack Mikael, du har säkert rätt, jag hittar inte min ordlista för tillfället men det går nog att lista ut senare vad resten är.
Hälsningar Sten

2002-04-09, 12:51
Svar #6

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Bortser man från första kroken på första ordet så står det aftonsångs - en bönedag som användes fram till 1807. (Se http://www.genealogi.se/tid.htm).

2002-04-09, 15:45
Svar #7

Sten Kumlin

Hej,
Något ditåt bl.a. aftonsångs tydde jag det till i början. Men om den är en tidsangivelse vad har den där att göra framför faddrarna? Datum för dopet är ju angivet i första rutan. Kan det inte vara så att dopet skett vid aftonsången? Brukade man ha aftonsång 1795 eller är det en huspredikant för t.e.x. en läroanstalt som håller aftonsång och döper barnet därvid.
Det ligger något desperat över dopet. Pigan Christina Andersdotter har uppenbarligen inga släktingar som faddrar utan Wallsten och även hans hustru ställer upp samt att man hugger en student, Claes Borre, och hans tilltänkta hustru får man förmoda. Är Claes studiekamrat med fadern eller är han till och med själv fadern?
Jag har förresten hört namnet förut men kan inte komma på var.
Det ska bli spännande att läsa ur rådhusrättens arkiv för vid tidpunkten var det ju straffbar handling att uppfylla jorden u.ä.
Det ligger säkert en speciell historia bakom detta för jag har då aldrig sett att en piga har så kvalificerade faddrar till sitt barn som inte ens är släkt. För att få vara huspredikant fordrades det tillstånd av domkapitlet, är det ngn. som vet hur man får reda på sådant?
Hälsningar  
Sten

2002-04-09, 16:06
Svar #8

Sten Kumlin

jag glömde att tillägga att dopet skedde 1795-08-27 och enligt listan för bönedagar 1795  den 21/3  25/4  13/6   10/10.

2002-04-09, 17:59
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Hej igen!
 
Aftonsång är inte någon bönedag. Det är en kvällsandakt, eller hur man ska uttrycka det. Ottesång är på morgonen och aftonsång på kvällen.
 
Det ser inte heller ut som om det är ett g på slutet av ordet, snarare ett z. Hur ser notiserna ut i övrigt på sidan. Står det tidsangivelser för dopen?  
 
Mvh//
Lotta

2002-04-09, 18:32
Svar #10

Sten Kumlin

Här lägger jag in en inscannad papperskopia i jpg format men den är lite sämre än fotona men det tycks inte besvära Rötters experter vad jag kan se från andra inlägg. :-)
 

2002-04-09, 18:38
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Är det inte en förkortning av ordet eller som står framför huspredikanten? I så fall skulle jag vilja läsa texten som aftonsångs eller huspredikanten Wallsten. Detta förutsätter att man kan tala om en aftonsångspredikant, men om aftonsången är en kvällsandakt förefaller det inte helt galet. Fördelen med denna tolkning är att hela texten framför namnet Wallsten syftar på dennes titel, vilket är vad man borde vänta sig i en sådan här ruta med faddrar. Där borde det inte finnas tidsangivelser. OK, det var mitt förslag!

2002-04-09, 18:44
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jaha, där dök det upp en ny bild! Observera att något förnamn inte står på huspredikanten Wallsten. Jämför vi med notisen nedanför ser vi att texten borde börja med första fadderns yrke eller titel.

2002-04-09, 18:55
Svar #13

Sten Kumlin

Jag tror att det är en krummelur för Herr för står det inte af framför?

2002-04-09, 20:40
Svar #14

Lotta Nordin (Lotta)

Det står nog aftonsångs eller huspredikant som Anders tror. Ordet aftonsångspredikant förekommer i SAOB, och då bör det väl vara något som finns. :-)
 
Mvh//
Lotta

2002-04-09, 21:51
Svar #15

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Anders har alldeles rätt. Det som står mellan aftonsångs och huspredikant är en förkortning för eller.

2002-04-09, 22:22
Svar #16

Sten Kumlin

Ja det var ju bra då slipper jag grubbla mer. Jag tackar alla för hjälpen men Lotta, vad är SAOB för något?

2002-04-09, 22:37
Svar #17

Sten Kumlin

Jag svarar själv: Svenska Akademins Ord Bok fast jag har för mig att den förkortas SAOL.

2002-04-09, 23:19
Svar #18

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Sten,
SAOL är den gängse förkortningen för Svenska Akademiens OrdLista, vilken inte ska förväxlas med ordboken. SAOB finns för övrigt på adress http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

2002-04-09, 23:30
Svar #19

Sten Kumlin

Tack Bo, det var ju bra att veta , slog upp huspredikant men jag måste säga att för att vara en ordbok var stavningen bedrövlig. ta en titt själv på huspredikant!

2002-04-10, 10:34
Svar #20

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Det kom upp en fråga om de fina faddrarna till det utomäktenskapligt födda barnet.
Det är inte något ovanligt alls, enligt de fall jag har sett. Jag tror nästan att jag kan gå så långt som att säga att det var ovanligt att släktingar --d.v.s. de som normalt var de vanligaste som faddrar-- figurerade som faddrar till utomäktenskapliga barn. Däremot var det väldigt vanligt att prästen och/eller hans fru och barn fick ställa upp som faddrar. Många gånger hände det också att andra prominenta personer som bodde i socknen ställde upp.  
En gissning från min sida är: att vid omkring hälften av dopen av utomäktenskapliga barn så ställde 'höjdarna' i socknen upp som faddrar; och vid omkring hälften av dopen var det NÅGON släkting som var fadder (jämför med att normalsnittet var att de flesta av faddrarna var släkt med barnet).  
Ofta nämns inga faddrar alls i sådana här fall, eller också står det något i stil med 'församlingen var vittnen'.
Sederna har ju naturligtvis varierat med tiden, och det fanns säkert skillnader geografiskt också.
 
Hälsningar
Mikael

2002-04-10, 14:25
Svar #21

Sten Kumlin

Ja, jag har ett fall tidigare där prästen står fadder men då är den andra faddern en bror med hustru. När den här ovan nämnda flickan själv fick en o.ä. son som sedemera blev soldat så nämns en soldat m. hustru samt en dräng och en piga.Alla kan ju vara i släkt men det är inte kontrollerat.
Att prominenta personer i bygden skulle ställa upp anser jag vara uteslutet om dom eller ngn.i släkten inte har ngn. trasa med i byket. En o.ä. var ju en paria förr i tiden och att vara fadder var normalt förknippat med vissa förpliktelser och kunde betyda att personen ifråga fick bedriva enskild fattigvård.
Min far, som var en mycket förfaren släktforskare, ansåg även att det var helt uteslutet att en präst ställde upp som fadder men där hade han fel det har jag ju märkt.  
Jag tycker ändå att det är lite underligt att en huspredikant genomför dopet, varför inte den ordinarie själavårdaren? En huspredikant skulle vara antingen anställd av någon i rådet, ridderskapet eller en  adlig person och tjänsten var omgärdad av restriktioner. (se Sv. uppsl. bok)
Kunde han därjämte uppehålla en tjänst som aftonsångspredikant, vad det nu är? En slags hjälppräst till den  ordinarie eller ett extraknäck?  
Idag har jag i alla fall fått en försändelse från SVAR och det ska bli intressant att se om hon blev åtalad för lönskaläget och om fadern nämns vid namn.
Hälsningar Sten

2002-04-12, 22:34
Svar #22

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det var förmodligen under Övriga släkter, rubriken Borre, du förut sett namnet Claes Borre.
Även om den namnen levde betydligt tidigare.
 
F ö råkade jag samma dag som jag läste ovanstående få syn på vigselnotisen 1719 för en Claesdotter Borre, som troligen är ättling till den äldre av dem, möjligen t o m dotter.
Ulf Berggren

2002-04-13, 07:30
Svar #23

Sten Kumlin

Ja Ulf, det var nog där jag såg det. I vilken församling gifte sig Claesdotter Borre? Namnet Claes tycks ju vara utmärkande för släkten Borre.
Om pigan Stina Andersdr ovan verkar det vara så att hon dog i samband med födseln eller senast året därpå, jag måste bara kontrollera att det är samma person, men hon förekom faktiskt på cd:n Bouppteckningar i Uppland år 1796 som nr 278 och det hänvisades till 9 andra dokument nr. 280 - 288. Mycket skrivet kan tyckas för en enkel piga. Jag har hittils funnit 4 av dessa och är i färd med att tyda dem med varierande resultat. Det tycks emellertid vara så att en ny bouppteckning upprättats samt att pengar krävs in till dödsboet men jag har inte fått grepp på det ännu.
Hälsningar Sten

2002-04-16, 00:06
Svar #24

Sten Kumlin

Jag fann Borre i Norrköping genom Disbyt och som tycks ha Klas som speciellt förnamn.
Från Ragnar Norrman, Redaktör för Matrikel för Svenska kyrkan och för Uppsala stifts herdaminne, fick jag följande förklaring av min förfrågan om aftonsångs och huspredikanter:
Att han var aftonsångspredikant vid Uppsala domkyrka var en bisyssla som löspräster gärna fick ta hand om; det var egentligen domkyrkosysslomamnnnens uppgift att hålla dessa predikningar men han hade så mycket annat att göra att han gärna lejde någon i sitt ställe.
Fastän jag har flera hundra hundra huspredikanter i mina register har jag ingen som heter Wallsten. Däremot prästvigdes i Uppsala 1786 4/7 en student Sven Wahlst?n, tillhörande Värmlands nation och på begäran av domkapitlet i Karlstad, för tjänstgöring som huspredikant hos fröken Beata Cederström.

2002-04-18, 23:01
Svar #25

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
I dopnotisen står den förste faddern:
Aftonpredikanten el:er (=eller) Huspredikanten ...
Den oäkta dottern döptes till Maria Christina , detta tyder på något finare börd. Så pass tidigt var två namn ganska ovanligt bland vanligt folk.
Det kan tänkas att någon av faddrarna hade släktskap med fadern eller att de fanns i den gård modern var piga.
Präster eller hans familj är inte ovanliga som fad
när det saknas släktingar i närheten. Bland svedjefinnarna i Rättvik är prästfamiljen inblandad flera gånger som faddrar. Prästen eller församlingen hade ju som sista möjlighet ansvaret för barnet.

2002-04-20, 09:16
Svar #26

Sten Kumlin

Jag vet nu vem den blåblodige var som höll en huspredikant och troligen var Stina Andersdotter arbetsgivare.
Huspredikanten som jag inte vet något om skulle man kunna lämna därhän om det inte var så att dottern kallar sig Jansdotter senare i livet.
Antingen kan huspredikanten ha tagit för sig av husets fägring eller av ren barmhärtighet ställt upp som fadder och kanske även tagit hand om barnet. Det måste jag forska vidare på i Arninge.
Hjärtligt tack för all hjälpen!
Hälsningar  Sten

2002-04-20, 15:24
Svar #27

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Sten!
 
Du verkar misstänka huspredikanten för faderskap, p g a att Stinas dotter kallar sig Jansdotter.  
Har jag missuppfattat det hela? Jag trodde att du inte hittat Wallsten, och inte heller hans förnamn. På kopian ovan av dopnotisen finns ju inte Wallstens förnamn med.  
 
Mvh//
Lotta

2002-04-20, 16:35
Svar #28

Sten Kumlin

Hej Lotta,
jo andra raden börjar väl med Jan eller menar du  att det är slutet på predikanten d.v.s. ten? I så fall löser det ett problem och han kan uteslutas för hans förnamn är då med god säkerhet Sven. Jag har inte tänkt så mycket på att det inte är hans förnamn för ingen har ju protesterat mot min tolkning av den delen. Men då kan man ju undra varför alla andra namn som förekommer tillsammans med resp. förnamn utom där det står Wallsten förrättade dopet. Nämns präster bara vid Efternamn?
Som jag nämnde förut så fick jag svar från Ragnar Norrman vid Uppsala stift att någon Huspredikant Wallsten hade han inte i sina register men väl en Sven Wahlst?n som var huspredikant hos frk. Beata
Cederström 1786, hon avled samma år. Hon är sondotter till biskop Carl Carlsson i Västerås och hon är också kusin med  änkan efter Johan Gustav Gyllenkrok, Johanna Elisabet Cederström (egentligen halvkusin då resp. fäder var halvbröder). Johanna blev änka 1764 och blev ensam ägare av Frötuna, Vaksala sn. Den enda barnet hon hade som uppnådde vuxen ålder avled 1766. I Frötuna ingick bl.a. Vittulsberg där brodern till Stina, Lars Andersson, var torpare och en syster Brita Andersdotter var gift med Anders Ersson, (land)bonde på Trälösa också en egendom under Frötuna.
Johanna Cederström sålde Frötuna 1775 till Charles De Geer men undantog , bytte eller köpte en egendom i Rasbo sn som hon innehade till sin död 1795, samma år som Stina Andersdotter födde sitt o.ä. barn. Jag är övertygad att Stina var piga i huset men jag måste förstås kontrollera det men som du ser så passar bitarna ihop.  
Hälsningar Sten

2002-04-20, 16:52
Svar #29

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Sten!
 
Jo, det är slutet på huspredikanten, ten, som står i början av andra raden. Så det är kanske frågan om Sven Wallst?n. Någonstans i kyrkböckerna bör väl hela hans namn finnas med.  
Det är väl inte helt ovanligt att prästerna bara nämns med efternamn när titeln/titlarna är med.  
 
Mvh//
Lotta

2002-04-20, 18:20
Svar #30

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Sten, det har faktiskt protesterats mot den tolkningen - läs andra inlägget under bilden den 9 april (den bilden med renskriven text under), där har Anders Berg påpekat att förnamnet inte nämns.
med vänliga hälsningar,  
Eva Dahlberg

2002-04-20, 22:19
Svar #31

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Sten!
 
Det var i Ö Vingåker jag hittade vigselnotisen, det var just att det var samma församling som Claes Borre d ä bodde i som ledde till min misstanke om att hon är ättling till honom.
 
Det var 1719 19/7 som Anna Maria Claesdotter Borre gifte sig där, med arrendatorn Lars Wikman. Men hon kallades hustru, så det var inte hennes första giftermål.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna