ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drunknad i Biskopskulla  (läst 1037 gånger)

2003-06-27, 17:26
läst 1037 gånger

Anders Swahn

Hej!
 
Kan någon vänlig och mer än normalt läskunnig person ta en titt på bifogade bild. Jag kan uttyda drunknad och Januari. Källan är Biskopskulla A1:11 1856-1860 sid. 84.
 

 
Mvh
/Anders !

2003-06-27, 19:22
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Gör ett försök. Någon annan kanske fyller i luckorna.
 
drunknad vid hysstre Bro på .... sidan, den .. Januari 1860, då han vid öfversvämning .. ishvall skulle hjelpa öfver .... ifrån Hysstre kl. i mellan 1-? på morronen
46 år 3 dagar gammal
 
Är obekant med ortnamnen så det kan ev stå något annat än Hysstre

2003-06-27, 21:37
Svar #2

Yvonne Korn (Yvonnek)

Hysstre ska nog vara Nysätra, det ligger i närheten.

2003-06-28, 03:08
Svar #3

Anders Andersson

Datumet tror jag är 6 januari, då jag jämför med texten i rutan därunder (siffrorna liknar varandra, och det är kanske rentav den omkomnes änka som omtalas där). Sedan ser det ut att stå öfversvämning och issvall även om issvall inte är något ord jag använder till vardags.
 
Genom att och därmed svarar för stapeln uppåt borde det gå att utläsa på vilken sida om Nysätra bro olyckan inträffade. Hur är Nysätra bro orienterad väderstrecksmässigt, någon som vet? Nord-syd eller öst-väst?
 
Tidpunkten skulle jag läsa som kl. midnatt - 8 på morgonen, men det låter onekligen konstigt. Dels stämmer texten inte riktigt med ordet midnatt, dels tyder den långa tidrymden på att det saknades vittnen till olyckan. Vem var det som skulle bli hjälpt över bron? Finns det ytterligare ledtrådar i dödboken? Kanske kl. mellan 1-8 på morgonen är rätt i alla fall.

2003-06-28, 09:03
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Sammanfattar:
drunknad vid Nysätra Bro på den söd sidan den 6 januari 1860 då han vid öfversvämning och issvall skulle hjelpa öfver...... från Nysätra kl mellan 1-8 på morronen.
46 år 3 dagar gammal.

2003-06-28, 19:32
Svar #5

Anders Andersson

Hmm, det kanske står på denna sidan, syftandes på den sida som vetter åt Biskopskulla sn? Jag har inte kollat kartan, men sockengränsen kanske följer något vattendrag?

2003-06-28, 20:28
Svar #6

Yvonne Korn (Yvonnek)

Ja det verkar hellre stämma med denna. Nysätra och Biskopskulla ligger på var (norr resp söder) sida om Örsundaån enl en snabb titt i Vår Vägkarta, som dock inte visar någon sockengräns.

2003-06-28, 20:37
Svar #7

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
När jag tittade på texten var det första som kom för mig, 2 inhyses, vad tror ni?
 
Hälsningar
 
Ingela Utterström

2003-06-28, 20:45
Svar #8

Yvonne Korn (Yvonnek)

In- verkar stämma men det är inte tillräckligt många staplar i resten för att bilda -hyses tycker jag. Titta förresten gärna på http://www.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/s1cx001/403228c1.htm - Nysätra bro verkar ha hetat Ström bro tidigare. Tyvärr  finns inga bilder där.

2003-06-28, 21:54
Svar #9

Anders Swahn

Hej igen!
Jag måste tacka alla som bidragit med hjälp! På god väg mot lösning. Undrar dock vilka 2 han försökt hjälpa, var de personer, eller kan det varit någon boskap som förirrat sig till fel sida ån? Det måste väl nödvändigtvis inte vara människor? Sen funderade jag också på 1-8 eller vad det står; snett ovanför 8:an ser det ut som en ring - kan det vara temperaturen man talar om, tex. det var översvämning, trots att det var 1-8 grader på morgonen?  
 
Och förresten vad menas med issvall? Att det lagt sig som en vall av is, eller vad?
 
Helt korrekt är det i a f att det är hans enka som avsees på raden under.  
 
Tacksam för fortsatt nystande...  
 
/Anders

2003-06-28, 22:01
Svar #10

Anders Swahn

Förresten...  
om det nu var en bro - varför använde han inte den, eller var det bara namnet på platsen?  
 
/Anders

2003-06-28, 22:40
Svar #11

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Han hjälpte över 2 resande tror jag.
Kanske skall man läsa is-svall. Det var översvämning mitt i vintern och det svallade även is. Bron förmodligen under vatten?

2003-06-28, 22:44
Svar #12

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
.. eller ochså hade det lagt sig en is-vall som dämde och gjorde att bron översvämmades.

2003-06-28, 22:58
Svar #13

Anders Andersson

I mina öron låter det konstigt att man talar om exempelvis 2 kalvar från Nysätra eller annan boskap på det viset. Boskap är inte bokförd i en socken, den är bokförd hos en ägare. Är det månne två kreatur tillhörande en icke namngiven ägare i Nysätra som avses?
 
Att det skulle vara en temperaturangivelse snarare än klockslag är en intressant teori; jag håller med om att det kan vara ett gradtecken efter 8. Det borde väl gå att kolla med den meteorologiska statistiken vad det var för temperaturer i Uppland i januari 1860, om man vill verifiera detta.
 
Med svallis syftar jag normalt på tjocka lager av is på klippväggar och liknande, men sådana kan väl också uppträda på stenar som sticker upp ur vattendrag vintertid.
 
Det kan ha bildats så mycket is under bron att vattnet översvämmat densamma och gjort den svårframkomlig.
 
Har du jämfört med dödboken (ingår för perioden 1801-1861 i Biskopskulla C:3)? Husförhörslängden är ju normalt inte primärkälla i fråga om dödsorsaker.
 
Det kan vara värt att kontrollera Nysätra dödbok (C:5) också, i den händelse det var någon därifrån som likaledes omkom den 6 januari 1860.

2003-06-29, 01:23
Svar #14

Yvonne Korn (Yvonnek)

Jag tror faktiskt det står personer! Dessutom är nog gradringen undre delen av andra s-et i is-svall...

2003-06-29, 01:41
Svar #15

Anders Andersson

Jag är böjd att hålla med Yvonne. I så fall är min reaktion: Om dessa två personer överlevde olyckan, så har de rimligtvis kunnat berätta när den inträffade, och då är tidsangivelsen kl mellan 1-8 på morgonen underligt inexakt om den betyder vad vi tror.
 
Å andra sidan, om inget vittne överlevde, så ser jag inte hur prästen alls kunde uttala sig om orsaken till drunkningsolyckan. Det är något som inte stämmer här...
 
Det kanske inte står 1-8. Det kanske står 1-2 eller 1-3? På morgonen?

2003-06-29, 10:05
Svar #16

Sten Kumlin

Eller möjligen I minus 8 grader på morgonen

2003-06-29, 10:43
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Hej
Mitt läsandet av microkort är odugligt, men har en del funderingar, över det som kommit fram, i inläggen till 01.41, utifrån mina referenser.
 
Någon behövde hjälp i januari för att ta sig över en bro. Bron måste därför ha legat i en svacka,med berget öppet där svallis bildats. Svallis finns ju även på våra nuvarande vägar om dikena är dåliga eller obefintliga, och berget är synligt eller lite under ytan. Och slänten bredvid behöver inte vara särskilt hög, bara det kommer vatten ur den.  
Det skedde i januari då vattendragen här oppe är frusna om det inte är forsar. Finns det berg i ytan på den sida som är från Nysätrahållet? för att svallisen ska komma sej ut på bron. Kanske ån var bottenfrusen på en kort sträcka, men vattenföringen på vintern brukar ju inte vara så stor, så nån kan drunkna i den. Ovanpå isen. På lite djupare vatten bör han ha kommit. Nån vårflod handlade det väl inte om?
 
På natten flyttar man nog varken kreatur eller inhysingar.  
 
Natt eller dag, det måste ju ha varit någon som behövde hjälp att komma över. Varför inte 2 forbönder? resande? från Nysätra kl? hl? kyrka? kloster? härad? (Vad fanns i Nysätra på 1850-talet?), som skulle ha hjälp på morgonen. Efter kl? hl?  är ett komma, likadant före på. Om det däremellan  är antal måste det ju ha varit 2 följen och tiden tror jag inte på. Klockan 1 är ju nästan midnatt eller mitt på dan. Gradtal borde ha varit mindre område om det är det som menas. Januari är ju kall, så tycker inte prästen behövt särskillt nämna det.
 
 Kan tänka mej att han höll i betslet och ledde hästen, men hästen halkade och slog undan benen på honom,så han tappa taget och kom i en vattnet. Någon hjälp av påpälsade hästkörare kunde inte erhållas.  
Hästen var troligen inte skodd, och några broddar hade han säkert inte. Eller också var han i bakändan på det hästen drog för att hålla det på bron vid överfarten, eftersom dom behövde hjälp. Några räcken på bron fanns troligtvis inte.
Om det var det som hände.  
mvh
rune

2003-06-29, 12:17
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ett sätt att kolla vad det egentligen står är väl att ringa Landsarkivet i Uppsala och be dem titta i originalboken?

2003-06-29, 13:08
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Skulle tro att det står kl mellan 7-8 på morgonen. Det är en dålig kopia så sjuan kan ha blivit lite stympad.  
Jag håller med Yvonne om att det nog står 2 personer.
 
Att prästen kunnat skriva orsaken till drunkningsolyckan utan att det fanns vittnen (om det nu inte fanns det) tycker jag inte är så konstigt när det var översvämning och issvall. Att ta sig fram över svallis med vatten forsande över den kan inte vara lätt.
 
När det gäller tiden så visste troligen folk när han gav sig iväg för att hjälpa dessa personer över bron, kl 7, och man hittade honom (och ev fler) kl 8, alltså blir tidsbestämningen kl mellan 7-8 på morgonen. Klocka var väl inte särskilt vanligt att folk i gemen hade på sig, så det kan också vara en orsak till att tiden inte är exakt.
 
Jag håller med om att det troligen ger mer att kontrollera dödboken.  
 
Mvh//
Lotta

2003-06-29, 16:05
Svar #20

Sten Kumlin

Örsundaån flyter i öst-västlig riktning och bron är orienteraD i nord-syd. området är mycket låglänt och femmetersnivån ligger 300 m från på en sida om bron och 370 m ifrån på den andra. gränsen mellan Biskopskulla och Nysätra går mitt i ån utom på ett ställe där den tidigare kanske brytit sig en ny sträckning. Har det varit översvämning så får man nog räkna med att det bildats en sjö och båt varit ett alternativt transportmedel.

2003-06-30, 10:44
Svar #21

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Sammanfattar igen:
drunknad vid Nysätra Bro på denna sidan den 6 Januari 1860 då han vid översvämning och issvall skulle hjelpa öfver 2 personer ifrån Nysätra kl mellan 7-8 på morgonen.
46 år 3 dagar gammal.
 
Historien:
Kl är sju på morronen den 6 janari. De är vinter och minusgrader ute. Ån är översvämmad och vattnet når upp till bron som är belagd med svall-is. N.N skall hjälpa över två personer från Nysätra, halkar och ramlar i vattnet och drunknar på  sidan närmast Biskopskulla. Det hela upptäcks vid 8-tiden.

2003-07-01, 09:35
Svar #22

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Hej!
Hur jag än tittar har jag svårt att få det till en 7:a. Jag tycker det står 30 med små siffror och sedan ett snedstreck. Vad det nu i såfall skulle betyda.

2003-07-01, 13:10
Svar #23

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Jan!
 
Kopian är dålig, alltså kan det försvinna en del av en bokstav eller en siffra. Att det också kan finnas extra krumelurer som antingen uppstått vid kopieringen eller redan fanns där är inte ovanligt, särskilt inte när det gäller papperskopior av mikrokort eller mikrofilm.
 
Så här menar jag att sjuan ska hänga ihop (även om det här inte blev perfekt):

 
Mvh//
Lotta

2003-07-01, 19:54
Svar #24

Anders Andersson

Är det måhända citationstecken runt 7-8 (antydande att prästen här uttryckligen återgav ett vittnes snarare än sin egen uppfattning om klockslaget)?

2003-07-01, 20:28
Svar #25

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Ja, det ser ut som 7-8 på morgonen. Kopian är för lite dålig men ser ut 7.
 
mvh
Anders

2003-07-01, 21:36
Svar #26

Anders Swahn

Hej alla!
Jag har nu med hjälp av landsarkivet i Uppsala fått ut den korrekta texten. Jag förvånades av att texten var SÅ mycket tydligare i orginalet än på filmen, samt att personalen var SÅ hjälpsam!
 
Texten lyder ordagrant så som Bengt-Göran sammanfattat ovan. Tack alla för info och ytterligare frågeställningar kring denna text!
 
Mvh  
/Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna