ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christina Andersdr:s dödsbos fordringar.  (läst 650 gånger)

2002-04-14, 09:19
läst 650 gånger

Sten Kumlin

Avlida Stina Andersdotter dödsbo får tycligen in pengar från diverse olika håll. Jag tycker det verkar vara fordringar som ett annat dödsbo har som krävts och betalas allteftersom. Detta kvitto av flera tycks innehålla vital information som jag inte kan tyda helt och hoppas att Rötters läsare kan hjälpa mig på traven.
 
Lars Andersson wid Witulsberg har till mig  
 betalt uthcreft ----? hus--- för sin aflidne
 Og-t-- Stina Andersdotter, med Trettiotvå Rd---
 ---- i Bouppteckningen efter husman+ Jansson --- enl?
 Lagen; hwilket qvitteras. Upsala den 24 marsh
 1797 ./.  Åhman
 
(Vitulsberg är en herrgård strax öster om G:a Uppsala och ingår i Frötuna fiedikommiss.)
 

2002-04-14, 10:14
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Lars Andersson wid Witulsberg har till mig betalt et halft års hushyra för sin aflidna Syster Stina Andersdotter, med 32 [öre] Silf:r, som i Boupteckningen efter henne finnes uptagne, hwilket qvitteras. Upsala den 24 mars 1797.
R Åhman [?]
 
Örestecknet ser ut så här: ./. och är inte så lätt att hitta.

2002-04-14, 22:28
Svar #2

Sten Kumlin

Tack Elisabeth, jag kunde inte tro att första bokstaven i Syster var ett S, det såg närmast ut som ett stort O. Det rimmar väl lite illa att en piga har råd att hyra ett hus?
Här är ett foto till som jag grubblat över och inte kunnat lösa helt.
 
Om? mitt? -----? för Pigan Christina  
Anders Dotter som med döden avgången  
är, gefwan? undantas med af vad ------?
allan -------? bekommit en Riksdaler
-------- som härmed qvitteras. Upsala
den 6 Mars 1797
Pigan  1 Rd cpecie       ? Åhman
 
Är det inte lite märkligt att i sitt eget och Christinas namn använder han ett normalt h?
 

2002-04-14, 23:27
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det var en rejält stor bild, det är lättare att läsa om man inte behöver scrolla i sidled.
 
Så här står det:
 
För mitt beswär för Pigan Christina Anders Dotter, som med döden af gången är, hafwer undertecknad, af des Syskon eller arfwingar bekommit En Riksdaler Specie, som här med qvitteras. Upsala d 6 Martii 1797
R Åhman
 
Säger 1 Rdr Specie
 
(Att de sen skriver samma bokstav på olika vis är inget ovanligt. I Anderös Läsebok finns ett exempel där bokstaven s skrivs på ett otal olika sätt i samma dokument)

2002-04-15, 08:11
Svar #4

Karin A Björkholm (Karin)

Tips!
 
Om du sparar Sten Kumlins bild ovan och har en 17-tummare behöver du inte scrolla i sidled när du läser bilden

2002-04-15, 10:44
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Förvisso, men det är ju enklare om den som lägger ut bilden tänker på storleken.

2002-04-15, 18:56
Svar #6

Sten Kumlin

Jag minskade  ner bilden till 680 punkter på bredden som skulle göra att bilden skulle få rum utan draglist. men när jag såg att bilden blev randig när jag förstorade den lite så lät jag bli för jag tänkte att det kanske finns intresserade som ser lika illa som jag. Jag har gjort så några gånger att jag markerat och kopierat från bilder i Rötter och klistrat in  dem i ett paint-program, vilket som helst, och förstorat och förminskat efter behag.
Hälsningar Sten

2002-04-17, 14:37
Svar #7

Sten Kumlin

Mer problem, här är auktionen den 24 mars 1797. Det är en hel del ägodelar hon har för det täcker tre uppslag. Jag har tagit ner bilden till 680 pixel.
 


 
 
 
Den 1797 den 24 mars hålls auktion vid Gnista  
nädan? qvarn? i Danmarks socken på pigan Stina
Andersdotters qvar(-låtenskap e dyl ?) med (namn?) som sjundedel vari? af gik den 16del till ladan october auktions upbörden  
blifven  till october månads början detta år,
såldes persedlarna i följande ordning. mars? (namn).
 
 
Det är nog alldeles uppåt väggarna men ett tappert försök utan att veta hur det gick till vid en auktion förr. Jag antar att auktionsförrättaren och lokalägaren skulle ha sitt och kanske det även utgick skatt. Slutet får jag som synes inte till något vettigt av, det blev väldigt mycket october.. Ginsta ligger alldeles vid gränsen för Uppsalas nuvarande bebyggelse söderut.

2002-04-17, 15:20
Svar #8

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Så tolkar jag texten:
 
År 1797 d 24 Mart?, hölls auction vid gnista wäderqvarn i Danmarks Socken på pigan Stina Andersdotters qvar Lämnade Kläder hon med döden af gik d 16 sistLidne october. Auctions Upbörden blifwer till october Månads början detta år ock för såldes Pertsedlarna i följande ordning Nembl.

2002-04-17, 15:25
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
År 1797 d. 24 martii, hölts Auction wid Gnista wäderqwarn i Danmarcks Socken på Pigan Stina Andersdotters, qwar lämnade Kläder, som med döden afgick d. 16 Sidst Ledna October. Auctions upbörden blifwer till october Månads början detta år, ock försåldes, Pertsedlarna i följande ordning, Neml: [och så räknades prylarna upp och vem som köpte vad]
 
Det där med uppbörden betyder väl att köparna inte behövde betala förrän i början av oktober.

2002-04-17, 20:49
Svar #10

Sten Kumlin

Tack Elisabeth och Keneth, då börjar det klarna. Jag ska titta i rådhusrättens arkiv omkring oktober 1797 och se om jag kan få fram namnet på fosterförälder/förmyndare för den då 2-åriga dottern Maria Christina Jansdotter som hon senare kallar sig.
bästa hälsninar Sten

2002-04-17, 22:25
Svar #11

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det normala betalningsvillkoren vid auktioner var ett antal månaders betalningsfrist. 7 månader var vanligt. I detta fall drygt 6 månader. Kontat betalning var sällsynt. Detta gäller ju också vanlig handel. I auktionskungörelserna angavs hur lång betalningsfristen var.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna