ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kärrbo AI:5 1785-1804 GID 2670.6.94400  (läst 420 gånger)

2007-03-08, 17:13
läst 420 gånger

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Försöker följa Jan Matsson, f i Norrbärke 1780, och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig. Via Dingtuna och Svedvi har han hamnat i Kärrbo men flyttar därifrån.  
Vad står det i kolumnen för bortflyttad (den högra)? Jag har läst det som Ihrsta men kan inte finna honom där så det kanske står något annat och i så fall vad? Han sista nattvardsnotering i Kärrbo är 1800-01-25 så man kan väl anta att han flyttade 1800. Men vart?
Mvh Birgitta

2007-03-08, 17:43
Svar #1

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Inlägget skulle ha gjort under Västmanland där Kärrbo ligger. Ibland blir det fel...
Denne Jan Matsson återfinns dock i Veckholm Uppland som Jan/Johan Nodenius/Norenius dit han anländer 1802. Han flyttar vad jag kan se inte direkt till Veckholm utan mellanlandar i minst en annan socken och tar sig namnet Nodenius.
I Veckholm kan jag ej läsa varifrån han kommer 1802.
 
Anledning till att den saknade tidsperioden är viktig för mig är att jag vill få bekräftat att Jan Matsson och Jan/Johan Nodenius är samma person.
 
Mvh Birgitta

2007-03-08, 21:25
Svar #2

Utloggad Anki Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 12:22
    • Visa profil
Hej, jag tycker det ser ut som Skaftå....men det kan väl inte stämma för det ligger ju i Norge...eller?
 
Hälsn Anki

2007-03-09, 19:25
Svar #3

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Frågetecknen kvarstår! Jag har 2 ggr sökt igenom både Ihrsta (som jag trodde det möjligen stod i bilden ovan) och Kungsåra (som det möjligen stod i Veckholms hfl). Ena gången sökte jag i kolumnen Flyttat från/till andra gången i kolumnen Född i resp hfl. Inget napp.
Det är lite frustrerande att det bara är 2 år av ett helt liv som fattas för att säkert kunna knyta ihop säcken alt förkasta möjliga föräldrar.
 
Till Anki! Tack för ditt tips men även du tyckte ju det verkade osannolikt. Jag kan inte se någon anledning till varför han skulle flytta till Norge när han för övrigt håller sig inom en mycket snäv region förutom början och slut i Norrbärke.
 
Så finns det någon som har någon mer id? vore jag mycket tacksam att få ta del av den.
 
Mvh Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna