ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin Larsdotters, Västerlövsta C:1 sid. 214  (läst 536 gånger)

2005-01-31, 20:04
läst 536 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hej,
 
Har lite svårt att tyda detta. Vill någon förbarma sig över denna dödsruna över Kerstin Larsdotter från Översävne i Västerlövsta socken så blir jag lycklig.
 
Tack på förhand
 
/Björn B
 

2005-02-01, 02:03
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Det var ganska svårläst. Men jag börjar, så kanske någon kan komplettera och/eller fortsätta:
 
Dnica VII p. Tr. (7:e söndagen efter Trefaldighetssöndagen =Pingstsöndagen). Mats Johansson k hustru i Öfwersäfne h. Kerstin Lars[dotter], född i S...... af Bartomta(?) .... (sockn?) A:o 1644. Fad:r Lars Johansson M. Kerstin Larsd:er. Efter sin faders död folgde sin Moder til ....sätta i Nord..(?) och .. af henes och stuffadren Sal. Lars Jönsson uptuchtad och lerdt läsa i bok .. ... och tiugu åhr gammal giftt med ....... (titel) Mats Johansson, och med honom lefwat inn emot 33 åhr, af ..... (honum?) aflat 7 b[arn]. 6 Sönner och en dotter, af hwilka 2 barn som k. Mod[r]en genom fortgången ... lefwat
 
Mvh Leif

2008-04-14, 09:55
Svar #2

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Efter ett fynd i en dombok tar jag upp denna gamla tråd. I en domboksnotis återfinns den Mats Johanssons hustru i Över sävne, Västerlövsta socken, vars dödsruna jag frågade om i januari 2005.
 

 
Det finns nog störra möjligheter att tyda var hon kommer ifrån när man läser dombokprotokollet, men jag kan ändå inte riktigt se vad det skulle kunna vara. Tycker det ser ut som Lilla Bartompta.
 
Tacksam för hjälp
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna