ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karolina Olsson Moberg emigrerade till USA, men när?  (läst 562 gånger)

2004-07-30, 18:16
läst 562 gånger

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Denna kvinna var min mormors farmor. Hon föddes 1884-04-25 i Källskär, Söderhamn. (Källskär hör numera till Sandarne).
 
Jag vet att hon emigrerade till USA efter min mormors fars födelse 1901-12-04 (i Mo). Men jag skulle vilja veta exakt när och om det är möjligt vilken båt hon åkte med.
 
Hon dog 1960-06-04 i Worcester, Massachusetts. Jag vet också att hon var gift 2 gånger. Första gången med Andrew Nilsson 1905-01-31 och andra gången med Arnold Nils Peter Person/Pearson 1913-07-16.
 
Som sagt, när lämnade hon Sverige, och med vilken båt? Och bodde hon på andra ställen innan hon kom till Worcester?
 
Hon hann återvända till Sverige en gång och blev kvar ca ett år p.g.a första världskriget har jag fått höra.
 
Alla tips mottages med glädje.
 
Mvh
 
Maria
 
P.S Mormors far togs om hand av Karolinas föräldrar. Hon ville ta med honom tillbaka till USA sen men han vägrade.

2004-08-03, 19:24
Svar #1

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Tillägg:
 
Jag har sökt efter henne via ellisisland.org men inte hittat någon som passar.
 
Det fanns ingen annan plats man kunde komma till när man emigrerade till USA, och finns det någon databas över det isåfall?
 
MVH
 
Maria

2004-08-03, 22:17
Svar #2

anna


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna