ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin och Erik Lood Iggesund?  (läst 1045 gånger)

2001-05-25, 14:29
läst 1045 gånger

Eva Fransson

Hej.Undrar om det är nån som vet något om Karin och Erik Lood.Min mormors mormor och mormors morfar hette så.Mormors mamma hetteBrita Erikson eller Andersson,mormors pappa hette Anders erikson. Är antagligen från Kvavtjärn Hälsingland.Mormors syskon heter/hette Olga,Karin,Anna,Sven,Greta,Erik,Bertil Lood(halvbror)Eleonora.       Obs:är nybörjare på det här området. Vore kul om nån visste något.

2001-09-13, 09:10
Svar #1

Utloggad Alf Wikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 15:06
    • Visa profil
Erik Olof Lod och Karin Persdotters ättlingar idag är t ex Eleonora,gift med Erik Olsson i Kvavtjärn,Njutånger samt Olga,gift med Bertil Frid i Sunnanbäck,och även Estrid Margareta,gift med Sven Olof Östlin,elektriker i Iggesund.

2003-10-07, 23:12
Svar #2

Martin Lundmark

Hej,  
 
På kyrkogården i Njutånger, Hudiksvalls kommun har jag sett en gravsten för en Sigvard (möjligtvis Sigfrid)Tor, f. Emil Östlin, adress Hollywood, USA. Gravstenen har en skådespelarsymbol. Är det någon som vet något om denne Emil? Tack.
 
Mvh
Martin

2003-10-07, 23:38
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Kan det kanske vara Emil Ostlin som spelade flygkapten i filmen Once upon a honeymoon från 1942 tillsammans med Cary Grant och Ginger Rodgers?
Mvh
Lars-Erik Almberg

2004-09-20, 21:53
Svar #4

Dag Östlin

ang. Emil Östlin (Sigfrid Thoor)
 
Hej
Han växte upp i en fiskarfamilj och född på Mössön i Njutånger. Han hade två bröder Gustav som blev fiskare (min morfar) och yngsta brodern Erik som bodde i Njutånger. Han var en duktig fiolspelare och jag tror han fick många spelmansutmärkelse.
Emil var min morfars bror och han rynde till Köpenhamn som femtonåring därefter kom han över till USA ,där han på 30 talet ägnade de sig åt maratondans. Han blev B-skådespelare som bl.a spelat mot många av dåtidens stora som Gary Grant och Greta Garbo. Han hade en stor roll i Sergant York mot Gary Coper har ej själv sett filmen. Han berättade för mig att han även kände Ronald Regan. Han var ganska anorlunda jämfört med en vanlig svensk. Jag kom ihåt att han ansåg att det fanns två typer av mäniskor, arbetare och kulturmänniskor han tillhörde de sista.
Han var även gift med Mark Twains dotterdotter.
En som kände honom var bl.a författaren Erik Bergkvist.
Dag Östlin

2005-05-26, 13:09
Svar #5

Isa Lod Somberg

Hej, Min farmor hette Brita Lood, hennes mamma Karin och pappa Erik Olof Lood. Min pappa, avliden 1976 hette Bertil Lod. Karin hade sin begravningsplats i Iggesund,stenen togs bort 2004,  Brita, vilar i Njutånger.
Själv finns jag i Göteborg.
 
Sven Eriksson bor i Iggesund.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna