ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra Vingåker AI:6A, Hfl 1803-1813 GID 142.84.67100  (läst 389 gånger)

2007-12-19, 08:50
läst 389 gånger

Utloggad Karl-Arne Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 12:15
    • Visa profil
Hej!
Kan någon hjälpa mig att tyda texten på 6:raden nedifrån.
Jag letar efter min ana Brita Mårtensdotter född 1738 i Algustorp, Regna (E). Hon var bosatt i V. Vingåker och var vid den här tiden soldatänka och bodde hos dotter vid Viks ryttartorp, men försvinner när dotter med familj flyttar till Ö. Vingåker 1806.
På 6:raden gissar jag mig till att det står ??änka Brita ??? och längst ut på raden ???. Har testat att hon flyttade till Björkviks socken, ingen Brita från V.V flyttade in den socken.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
med vänliga hälsningar
Karl-Arne Johansson

2007-12-19, 16:35
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Visst står det Björkvik!
 
Om hon inte återfinns i Björkvik så är väl de två första möjligheterna att hon antingen dog innan flytten ägde rum (alltså i Västra Vingåker) eller flyttade med till Östra Vingåker. När jag tappar bort äldre inhyses personer så brukar jag alltid först kolla fattighuset och dödboken.
 
Jag kollade Björkviks dödbok, och där fanns inget spår av någon Brita Mårtensdotter.
 
Lycka till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna