ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utö A1:2 1799-1810 """"Hustrun varit tokig i ...""""  (läst 564 gånger)

2011-03-17, 15:58
läst 564 gånger

Utloggad Lennart Eklöf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-07-13, 13:48
    • Visa profil
På sidan 121 i denna bok under Lågtäppan står min anfader Lars Sandström och hans hustru Lena Lang och sonen Anders.
I högermarginalen finns anteckningar. Troligen om hustrun. Hustrun varit tokig i mannens hem eller? Någon som kan  
ge mig en vink om innehållet, då det är mycket svårtytt för mig?

2011-03-17, 18:00
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Lennart!
 
Jag lyckas tyvärr inte tyda riktigt allt, men det jag får fram är:
 
Hstrun vardt tokig i man-
nens hus och ... att
hård medfart var mycket
verkande därtill. Vårdade sig
icke heller om den afledna
att draga försorg dit hon blef  
ärligen beledsagad till sitt
hvilorum.
 
De inflikade orden om Condit verkar vara något om ett tillstånd (jfr. engelskans condition). Jag lyckas dock tolka sammanhanget till att Lars behandlade henne illa (det skrivs inte rakt ut, men med tanke på att hon blev tokig i hans hem), han for hårt mot henne (hård medfart), något prästen vill understryka genom det faktum att han inte direkt brydde sig så mycket om hennes begravning (det sista stycket). Det saknade ordet blir jag inte klok på, men jag får det till bef...fligt. Kanske någon annan kan tyda det?
 

 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-17, 21:45
Svar #2

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil

2011-03-17, 21:56
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Ah, det verkar rimligt, då är det en bläckfläck som har gått igenom papperet som fick v-et att se ut som något helt annat. Ja, prästen verkar väldigt säker på sin sak när han skriver om det i husförhörslängden, så det låter troligt att han funnit bevis för att det verkligen låg till så.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-17, 22:02
Svar #4

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Ja, eller så slant prästen helt enkelt med pennan. Han verkar ju ha varit ganska upprörd när han skrev det hela (och det förefaller han ha haft god anledning till).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna