ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tumbo?  (läst 918 gånger)

2007-07-27, 12:59
läst 918 gånger

Åsa Fagerberg

Hej!
Jag har en släkting, Brita Ersdotter Svedin, som flyttar från Skultuna 1836, till vad jag kan tyda är Tumbo i Sörmland. Men jag kan inte hitta henne och hennes barn varken i inflyttningslängder eller husförhör, så det kan vara någon annan ort, men jag har inte hittat någon som liknar detta. Är det någon som har något förslag vad det kan vara?
 
Tacksam för hjälp
 
Åsa
 

2007-07-27, 19:18
Svar #1

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Åsa!
 
Har du tittat i Västerfärnebo? Jag tycker att det står Färnbo. Dessutom är det rätt nära Skultuna.
 
Hälsningar
Marianne K

2007-07-28, 14:23
Svar #2

Åsa Fagerberg

Tack, det låter mycket mer troligt! Jag kikar när jag är åter från semester.
 
Åsa

2007-07-29, 19:38
Svar #3

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Åsa, jag gick in och tittade i flyttlängden i SVAR. Där står tydligt Tumbo. Den som för längden skriver dessutom W. Fernebo för Västerfärnebo. Så det var Tumbo i alla fall. Du får nog lusläsa böckerna där ett varv till.  
Eller också ångrade hon sig och flyttade inte alls eller till någon annan socken. Att man tar ut flyttningsattest behöver ju inte innebära att man reser dit man har sagt.
Har du kollat så hon inte är kvar i Skultuna?
 
Hälsningar
Marianne K

2007-09-18, 13:07
Svar #4

Åsa Fagerberg

Hej igen
Nej, hon är inte kvar i Skultuna. Hon verkar flytta mycket, så hon är svår att spåra. Hon är ett av mina projekt jag återkommer till med jämna mellanrum, man hittar ju alltid lite varje gång.  
Det är väl du som har kontaktat min mor tror jag, Rigmor Fagerberg?  
 
Hälsar Åsa

2007-09-18, 20:00
Svar #5

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Ibland hittar man sådana där svårfångade personer när man letar efter något helt annat.
Jo, det är alldeles riktigt, vi är avlägset släkt på snåriga vägar.
 
Hälsningar
Marianne K

2007-09-19, 07:49
Svar #6

Anna Klevebäck (Annapanna)

Kan det stå Järnbo (Iarnbo)? Enligt www.hitta.se finns det två Järnbo: i Ale och Falkenberg. Men det kan ju också vara en förkortning av t ex Järnbotten (i Eskilstuna).  
 
Mvh
Anna

2007-09-19, 13:58
Svar #7

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Sökt på Svedin, boende i Tumbo. /Sveriges befolkning 1890/ Här verkar Svedin taget efter födelseorten Svedvi. Kan Maja Lotta vara något av de omtalade barnen?
 
 
Post 618222
 
Svedin, Maja Lotta
 
f. 1823 i Svedvi (Västmanlands län, Västmanland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Skyttinge N:o 1 ? del
Tumbo (Södermanlands län, Södermanland)
 
Födelseort i källan: Svedvi

2007-09-19, 21:30
Svar #8

Åsa Fagerberg

Nej, Maja Lotta är tyvärr ingen släkting. Brita Svedin, som är min anfader, fick tre barn, alla oäkta. Min del av släkten, är hennes dotter Hedda Lovisa som får efternamnet Isaksdotter. Så någon Svedin finns nog inte efter Brita i min släkt. Hedda har jag koll på senare, vem hon gifter sig med etc. Men jag är nyfiken på vart Brita tog vägen, och var hon bott och när hon dör. Men stort tack för omtanken!  
Jag ska kolla om Järnbotten kan vara nåt, på något vis tror jag hon blir kvar i trakterna och inte flyttar så långt.

2007-09-19, 22:24
Svar #9

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Åsa!
 
Vet du var Hedda Lovisa bodde när hennes och moderns vägar skildes? Och du har kollat så inte Brita Svedin är fadder till något av dotterns barn?
 
Hälsningar
Marianne K

2007-09-20, 13:16
Svar #10

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Man observerar att Brita Svedin visserligen står som utflyttad till Tumbo 1836, men att hon ändå är närvarande vid husförhöret i Skultuna 1837-10-22.
 
Det var inte alldeles enkelt för en ogift mor med två barn att flytta vart hon ville. Det var inte ovanligt att hon helt enkelt vägrades inflyttning av sockenmännen. De var rädda att fattigvården skulle belastas.  
 
Tyvärr besvarar ju inte detta frågan om vart hon verkligen tog vägen.
 
Per Thorsell.

2007-09-20, 16:37
Svar #11

Åsa Fagerberg

Hedda Lovisa flyttar 1859 till Adolf Fredriks församling i Stockholm. Det står att hon flyttat från Jacob, men jag kan inte hitta henne där. Innan dess har jag inget spår av Hedda Lovisa efter det att hon och hennes mor flyttar från Skultuna, till ev. Tumbo. Detektivarbetet fortsätter...  
Tack Per för inlägget. Hade inte sett att hon fanns kvar till 1837, men nu ver jag det i alla fall. Tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna