ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingrid Hansdotter från Norrala  (läst 1815 gånger)

1999-05-09, 09:25
läst 1815 gånger

Utloggad Ulla Nordenstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-05-10, 08:12
    • Visa profil
Måns Karlsson Blix,Kyrkoh. i Undersåker,f.1502 i Klocksåsen,hade en hustru vid namn Ingrid Hansdotter som kom från Hälsingland.Orten nämns vara Norrala.Inga data finns om henne för övrigt.
Jag har deras söner Lars M. Blix och Peder M. Blix
som mina förfäder. MVH/Ulla Nordenstam

1999-05-09, 13:20
Svar #1

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Denna Ingrid Hansdotter figurerar visserligen i genealogierna för släkten Blix och mången släktforskare har utan betänkligheter inkluderat henne i sina antavlor. Mig veterligen har emellertid Ingrid Hansdotter inte kunnat beläggas i några förstahandskällor.
 
Det första man bör fråga sig är:
 
1. Varifrån stammar uppgiften?
2. När nämns hon i genealogierna för första gången?
 
Eftersom jag har för mig att en gren av släkten Blix adlades, misstänker jag att hon dyker upp först i de tendentiösa riddarhusgenealogierna från 1700-talet, där åtskilliga förbättringar gjordes för att utöka antalet anor för de nyadlade och göra de befintliga förfäderna mer ståndsmässiga. Om så är fallet har uppgiften om Ingrid Hansdotter knappast något historiskt värde och ska inte tas med i någon släkttavla.
 
Kanske någon annan forskare på Anbytarforum kan redogöra närmare för Blix-genealogiens framväxt.

1999-05-12, 23:36
Svar #2

Utloggad Martin Sunnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 00:26
    • Visa profil
    • martinsunnqvist.wordpress.com
En uppsats om släkterna Blix och Drake i Jämtland och Härjedalen finns i Jämten n:r 24 år 1930, s. 86 ff. Författare är Bertil Hasselberg. Bl.a. behandlas Måns Blix. Man bör väl dock tänka på, att forskningen kan ha förts framåt på området sedan 1930.
 
Till denna släkt Blix hör de två adliga ätterna Blixencron och Blix.

1999-12-31, 11:36
Svar #3

Per Kinneryd

I Hasselbergs supplement till herdaminnet (publicerat som nämnts bl.a.i Jämten)hänvisas till en handskrift i Uppsala universitetsbibliotek av kyrkoherden i Boteå,Jonas J. Hernodius.
Förmodligen avses den likpredikan över sonen Peder Månsson Blix i Palmsköldska samlingen som nämns i Henning Sollieds mycket gedigna artikel Blixe´rne av Jemtland) i Norsk slektshistorisk tidsskrift III (1930).
Peders son måns (1596-1667) adlades mycket riktigt Blixencron.Brodern Jon Pederssens son Magnus adlades Blix (1689) och var för övrigt borgmästare i Söderhamn.Släkten har många norska adliga och icke adliga förgreningar.Allt enligt nämnda artikel.
Redan Hr.Peders far och farfar verkar ha tillhört en mycket förmögen och inflytelserik släkt (jmfr även Jämtland-Härjedalens publicerade diplomatarie),och det vore mycket intressant att veta om det i Norrala finns några möjliga kandidater till ett sådant gifte.
M.V.H.

2000-05-27, 14:00
Svar #4

Per Kinneryd

Hej!
Här är den passus (s. 30)i Hernodius likpredikan över Peder Månsson Blix (Palmsköldska saml.423) som nämner Peders mor Ingrid Hansdotter.
Den är läst från en fotostatkopia och är lite svårläst ibland.Särskilt svårtolkade bokstäver och ord omges av parantes. :
Anlangande denne wår s.fadhers och i (X)o Broders härkompst, lefverne och hädanfärdh så ähr han födder och upprunnen af ( )salige och berömlige föräldrar Anno 1542. den 14 May,hans fadher war fordom den hederlige Gudhfruchtige och wällärde Man herr Måns Profwost och kyrkioherde i Undersåk(h)er i Jämptlandh,hans modher war den (  )saliga och gudfruchtiga Matrona och danneqwinnan h. Ingrid Hansdotter Barnfödder i helsingland i Norralfua sochn,Sedhan hafver (  ) föräldrar denne wår fordom k. fader nu (  )hoos Gudhi s. Broder uptuchtat i en sann Gudzfruchtan och låtit honom i Trundhems schola wäl instrueras i Boklige konster, från hwilken Schola han begaf sig,/

2000-05-27, 14:20
Svar #5

Per Kinneryd

Hoppsan! Ett litet stycke till ska med.:
Dock medh sina k. föräldrars wettskap/ hytt till Swerrige, och såsom en god och trogen Isaschars man hafver lykat roligheten och sedt at Landet här i Swerrige war godt,och lustigt, hafwer han fördenskull (bögdt) sin häärdar att (  ) och är blefven en Skattskylligh undersåte, och i medler tydh i höglofligh konungh Johans Regementz tydh,är (  ) h. Mt. förordnat till Nordlandhens Bookhåller..
Min läsning är gjord i all hast, och har många brister, men citatet visar i allafall att likpredikan inte innehöll några nya uppgifter om Ingrids härkomst.
Om Peder Månsson Blix kan man ,utöver hos den tidigare nämnde Sollied, läsa i Personhistorisk tidskrift 1931( Harald J.Heyman: Peder Månsson Blix och hans släkt) och 1929 (D.S.:Mårten Pedersson Blixencrons almacksanteckningar i Uppsala universitet).
Många hälsningar
Per Kinneryd

2000-05-28, 11:39
Svar #6

Utloggad Ulla Nordenstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-05-10, 08:12
    • Visa profil
Anknytn.Söderhamn?
Magnus syster Elisabet Jonsd.Blix var samtida med Margareta Burman,Boteå(dotter till Carl Carlsson Burman f. i Söderhamn underlagman i Sunnersta,Boteå sn d.1671,hans fader var Carl Olofsson Burman,Faktor och borgmästare i Söderhamn)
Margareta Burmans dotter Margareta Söderberg gifte sig med Elisabeth Jonsd.Blix's son Olof Huss.Man bör veta att det är nära mellan dessa orter och att Famijerna väl kände varandra p.g.a. de yrken de innehade.

2001-01-08, 02:15
Svar #7

Alexander Lindquist

hej jag har en som heter Barbro Jonsdotter Blix dotter till Jon Pedersson Blix arrendator af kronofiskerierna i Ångermanland.....sen är det stopp i min väg skulle vilja ha mer uppgifter om denna Blix släkte...tack på förhand.

2005-03-28, 12:20
Svar #8

Alexander Lindquist

Uteslut tanten om det inte finns uppgifter om Ingrid. Jag har redan uteslutit Mogens Karlsson.

2022-07-08, 10:43
Svar #9

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
Den likpredikan över Peder Månsson Blix som citeras ovan finns numera digitaliserad här:
https://www.alvin-portal.org/alvin/imageViewer.jsf?dsId=ATTACHMENT-0135&pid=alvin-record:372115
5. Lik-Predikan öfver Månsson /Peder /, Landsbokhållare öfver Nordlanden; af Jo. Joh. Hernodius, Angerm. 1632. Ms.

OBS att likpredikan är nedskriven 1634 och att Peder dog 1631, vilket anges på hans och hustruns gravsten. Om begravningen hölls 1631 eller 1632, vet jag inte.

Personalierna, som kanske är mest intressanta ur genealogiskt hänseende, börjar på "Alvin-bild 164".

2022-07-09, 07:09
Svar #10

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Om han dog 1632 är det märkligt att han begravdes först 14 augusti 1632 i Styrnäs.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna