ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svärta husförhörslängd 1803-1810  (läst 689 gånger)

2010-04-02, 16:17
läst 689 gånger

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tacksam om någon kan hjälpa mig att läsa vad det står om Eric Ersson längst till höger på översta raden på sidan 124 i Svärta hfl 1803-1810. Denne Eric Ersson var min farmors farfars far. Jag tycker det ser ut som första ordet är Mördad, sen kan jag inte läsa mer. Bilden från SVAR:s digitaliserade kyrkoarkiv var tyvärr inte tillräckligt tydlig för att ju skulle klara att läsa texten. Kanske bilden är tydligare i ArkivDigital eller Genline? Hoppas det.
   
Mvh
Ingegerd
 
Upptäckte felskrivet startårtal och rättade till det så här vid midnatt.
 
(Meddelandet ändrat av gerda 2010-04-02 23:58)

2010-04-02, 17:33
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Mördad på
sjön ifr Nykö
ping
 
 
I dödboken Svärta C:3 1805 6/2 står det följande:
Mördad på Sjösafjärden
utaf Båtsman Sundberg
och dräng Carl Jönsson
i Hornstugan
 
 
Det låter som om du har en bra början på en artikel till AnKnytningen!

2010-04-02, 19:01
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack, Camilla! Jag kom just på tanken att söka på Nycopia-skivan, så jag har precis sett uppgiften du citerar från dödboken.
 
I morgon fyller en kusin till min far, systerdotter till farmor, 90 år. Jag vågar nog inte berätta för henne om detta, även om hon bett mig om hjälp att söka på den här aktuella grenen av släkten.
 
Jag får rota mer i det här, kanske något till AnKnytningen så småningom!
 
Mvh
Ingegerd

2010-04-02, 19:43
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det har ju gått mer än 200 år sedan mordet så det är ju svårt att bli alltför upprörd över det (inte för att det är särskilt trevligt, men...). Så vitt jag kan förstå så bör båtsmannen vara identisk med Sven Sundberg, född 1771 i Kristinehamn. Innan han blev båtsman 1803 kallas han för Torselius. Han fick avsked 1805, varpå familjen flyttade till Lappetorp. Även om han står med i hfl är han inte noterad som närvarande vid själva husförhören: det rimliga är ju att han tillbringade ett antal år i fängelse.
Det är lite knepigt vilken instans som hanterade målet eftersom mordet begicks på Sjösafjärden. Rimligen bör det ha varit Rönö häradsrätt, lite beroende på hur långt från Nyköping de hunnit.

2010-04-02, 20:22
Svar #4

Utloggad Tommy Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2017-08-19, 10:42
    • Visa profil
Hej Ingegerd och Camilla
 
Protokollet från Urtima tinget med Rönö härad den 20 februari 1805 är på 29 sidor.  
Jag har skrivit av en hel del av protokollet men inte riktigt allt.  
 
Det handlar om att Erik, Sundberg, Carl Jonsson i Nystugan, Anders Ramsten i Horn storstuga och Erik Larsson i Baggebol hade varit i följe över isen från Nyköping på kälkar och var druckna efter att ha stannat på bl a Kålarkrogen för att få sig supar.  
Erik Ersson och Sundberg hade varit slagsmål och därefter hade de satt upp honom på kälken där han lämnades och hittades senare liggande död på kälken.  
 
Protokollet beskriver de inblandade och deras respektive version av förloppet. Där förekommer även en hel del citat om ordväxlingen.  
 
Tyvärr för långt att redogöra här.  
 
Jag skulle kunna bidra med vad jag har avskrivet i alla fall.  
 
M v h Tommy

2010-04-02, 21:34
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack Camilla och Tommy!
 
Sprit och slagsmål här också! Tommy, jag får kanske titta på det du har skrivit av vid tillfälle, när jag besöker Tystberga hembygdsgård. Ser just av programmet att ni har Öppet Hus den 11/4, kanske jag dyker upp då.
 
Erik Ersson var född vid Kämpetorp 1868, så han kom från Tystberga.
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna