ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svärta Anders o Olof  (läst 557 gånger)

2011-03-17, 21:04
läst 557 gånger

Utloggad Ewa Olsson Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 404
  • Senast inloggad: 2016-04-15, 19:47
    • Visa profil
Hej vill någon hjälpa mej att tyda i Svärta C:3 (1777-1807) bild 69. Vad/hur avlider Olof Carlsson av d 8/2.1788 och lilla sonen Anders Olofsson på bild 58 i samma längd, lilla sonen Anders Olofsson i Kråknäs......17860103. Och i Svärta A1:1 (1758-1789) finns familjen Nils Påwelsson som kommer ifrån Hellg, jag undrar om det är Helgona i Nyköping som menas. Jag har hittat två av barnen födda där men hans efternamn stavas där Paulsson, så är lite osäker om jag är på rätt plats. Det finns ingen hsfl för den tiden. Tack på förhand, MVH EWA

2011-03-17, 22:00
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Grufarbetaren Olof Carlsson i Kråknäs af våda genom et olyckligt skott i grufvan
lilla sonen Anders Olofsson i Kråknäs af halssjuka och swulnad. Bränsoten
 
Du har inte angett något sidnummer i Svärta AI:1 och 500 sidor är lite väl mycket att blada igenom. Så svaret blir därför aningens allmänt hållet: ja, prästen i Svärta förkortar Helgona Hellg: och Påwelsson och Paulsson är bara två varianter av samma namn
 
Det olyckliga skottet i gruvan var förstås inte avlossat med något skjutvapen utan en sprängning som gick fel. Påföljande år omkom gruvfogden själv när laddningen brann av för tidigt. Tur för mig antar jag , eftersom jag inte suttit här annars (hans änka blev i sitt andra gifte min ana).

2011-03-17, 22:04
Svar #2

Utloggad Ewa Olsson Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 404
  • Senast inloggad: 2016-04-15, 19:47
    • Visa profil
Tack för hjälpen Camilla, måste skärpa mej...alltid glömmer jag något....,MVH EWA

2011-03-17, 22:41
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det är lätt hänt att glömma något. Och jag borde väl ha en viss aning om var familjen bodde ändå eftersom jag har gått igenom volymen något hundratal gånger...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna