ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hoflund i Färila  (läst 709 gånger)

1999-08-25, 00:31
läst 709 gånger

Anna Byström

Jag håller på att forska på min mormors sida i Färila. Hennes ffm hette Sofia Theresia Lifgren f. 1854-01-23 i Ö.roten, Storbyn Färila. Vet någon vem som var hennes biologiske far? Mormor berättar att detta var något som man aldrig talade om när hon var liten. Vidare fick hon en som som hette Per August Hoflund f. 1872-12-23 i Storbyn, Färila, (Mormors ff). Hans styvfar var Olof Hoflund men vem var hans biologiske far? Även detta var en fråga man inte diskuterade när mormor var liten.
 
Vet någon?? Svara gärna mig på e-mail: byanna@home.se eller på denna diskutionsgruppen
 
Vänligen /Anna Byström

1999-08-28, 07:23
Svar #1

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Hej Anna
 
Appropå Hoflund. Det fanns en Olle Hoflund (professor emeritus) som bland annat skrivit ett antal böcker om Färilabor på 15-16-1700-tal. Böckerna är utgivna av Ekeströms förlag i Färila.  
 
När det gäller faderskap. Har du gått igenom domböckerna kring barnets födelse ? Har du tur kan det finnas uppgifter om undehåll (barnuppfostringsbidrag) som fadern kunde åläggas om han tog på sig faderskapet. Det förutsätter naturligtvis att modern kunnat peka ut fadern. Har du tittat i födelseboken ?

1999-08-30, 12:37
Svar #2

Anna Byström

Hej Thomas,
 
Tack för ditt inlägg. Jag har tittat i födelseböckerna men finner inget. (Kan hända att mina kunskaper i sökandet inte är tillräckliga dock...) Olle Hoflund var min mormors kusin - visst dock inte att han skrivit böcker om Färila. Skall försöka få tag i dem.  
 
Tack för rådet!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna