ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Runtuna AI:1 sid 34  (läst 1017 gånger)

2012-09-08, 19:02
läst 1017 gånger

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Hej,
 
Näst längst ner på denna sida ,som avser Glottra Norrgård, finns en person , som anges vara 78 år.
Jag vore tacksam om någon kunde se vad denna person heter och vad hon/han anges som (mor, farmor eller vad?)
 
Mvh
 
Leif Hedberg

2012-09-08, 19:28
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Leif, hon är Svärmor och heter Kierstin Larsdotter.
Mvh Siv

2012-09-08, 20:49
Svar #2

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Tack Siv för att du löste det problemet.
 
Mvh/Leif

2012-09-08, 21:31
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Leif,
om du är intresserad så har jag utforskat Maria Persdotters fäderneanor. Hennes farfar och farbror avrättades för mord 1683 (jag härstammar från hennes farbror Jöns Larsson), men den diskussionen hör förstås bättre hemma under Runtuna.

2012-09-08, 21:53
Svar #4

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Det låter spännande Camilla.
Naturligtvis är jag mycket intersserad.
 
Själv har jag inte börjat söka utanför hfl, födelse- och dödsböcker, vigselböcker.
Har just börjat använda mig av in-och utflyttningböcker och skaffat Sveriges befolkning 1970.
Men domböckerna ligger en bit fram. Jan antar att det är där du hittat dessa personer.
 
Jag ställer en fråga i Runtuna, OK?
 
Mvh/Leif

2012-09-08, 22:12
Svar #5

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Ska se om jag inte redan berättat om dem någonstans, förutom i några artiklar och min bok Den enarmade kyrkoherden (kyrkoherden ifråga var för övrigt svåger till Maria Persdotters farbror Jöns Larsson).

2013-01-31, 15:07
Svar #6

Utloggad Curt Ahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2020-12-24, 20:40
    • Visa profil
Hej
 
I Runtunas dödsbok F:1 år 1689-1753  
Under år 1747 står det att läsa = den 23 april dödde Nils men kan någon utläsa var han kom från ?
Tacksam för hjälp.
Mvh
Curt Ahlberg

2013-01-31, 15:58
Svar #7

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Ekatorpet (Ektorp)
 
Hälsningar
Irene

2013-01-31, 16:27
Svar #8

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Curt,
en utförligare beskrivning av Nils Anderssons leverne finns i personaliadelen i samma volym, se sid 486 (röd handskriven paginering). Observera att hans mor där begåvats med fel förnamn: hon hette inte Maria utan Margareta.
 
Om du vill så hänvisar jag dig gärna till personalierna efter Nils Anderssons föräldrar, Anders Nilsson och Margareta Larsdotter, samt efter hans svärföräldrar, Erik Andersson och Karin Nilsdotter. Det finns även en personalia efter Nils' syster, min anmoder Karin Andersdotter (1682 ca- 1736) i Egersta.

2013-01-31, 22:37
Svar #9

Utloggad Curt Ahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2020-12-24, 20:40
    • Visa profil
Hej Camilla
 
Nu har jag hittat personalian men jag klarar inte att läsa skriften så jag får något sammanhang i det hela. Men några frågor ?
Vem var Nils Andersson hustru ?  Hade de en dotter vid namn Britta eller Birgitta född 1712 - hade de flera barn ?
Hade Britta någon familj innan hon dog år 1759 i Runtuna ? Bodde hon också vid Eketorp  ?
Tack för nu.
Mvh
Curt Ahlberg

2013-02-01, 03:26
Svar #10

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Curt,
jag svarar dig under .
 
Om du vill så kan jag försöka tyda personaliatexten, och det försöket hör förstås hemma här.

2013-02-01, 14:33
Svar #11

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Personalia efter Nils Andersson i Ektorpet
 
Som wij hafa på thenna morgonstunden till sit hwilorum beledsagat wår i herranom saligen afsomnade christendoms Broder, i lifstiden ährlige och beskedlige Socken Man Nils Andersson i Eketorpet, altså wilja wij honom til et liufeligit ähreminne, något närwara om thess födelse, Christel: förda wandel samt utgång af werden.
Hijt til werden är han född åhr 1674 af ährliga och Christ: föräldrar, fadren war Beskedlige Anders Nilsson i Wahlmesta Swärtuna sochn, Modren gudfruchtiga hustru Maria Larsdotter hwilka efter sin plicht och skyldighet straxt låtit sin späda son komma til thet h: dopet, och sedan wid åhrens tiltagande låtit lära honom förstå sit döpelses förbund, med mehra som en rätt christen åligger at förstå i sin Christendoms öfning i thetta goda som honom påbegynt war, ökades hos honom alt mehr och mehr igenom guds ords flitiga hörande och betrachtande, hwar af han äfen tröstade sig då han låg uppå sin sotesäng, wiste då at trösta sig af the härliga nådelöften, hwilka gud i sit ord oss allom till tröst hafer låtit uptekna, När han war 3 åhr gl: flyttade han med sina k: föräldrar til Bullersta i Allahelgona Sochn, åter efter 8 åhrs förlopp fölgde han sina föräldrar til Skarpåker här i församblingen. När han nu war på sit 27 ålders åhr begaf han sig i ächtenskap med sin i lifstiden älskeliga k: maka hustru Karin Eriksdotter från Eketorpet, och wistades qwar med henne i Skarpåker uti 4 åhr, therifrån til millangården i Ährsta i 4 åhr och sist til Eketorpet hwarest han then öfriga sin lifstid förnötte. Med sin k: hustru lefde han tillsammans i 43 åhr, aflade med henne tilsammans 9 barn 5 söner 4 döttrar af hwilka en Son och en dotter äro med döden afgångna. The öfriga lefa ännu så länge gud behagar. För 3 åhr sedan blef han änkling, då han straxt lemnade gårdsbruket til sin måg beskedel: Jacob Jonsson i Eketorp och blef sedan hos honom til sin död.
Hans leferne är allom til thet bästa bekant, han lefde i stillhet alltid nögd med sin guds h: wilja; therföre swarade han mig tå iag dagen för hans afskied, besökte honom med h: h: nattward, iag begärer intet af min gud antingen at lefa eller dö, utan är nögd med hans h: willja. Gud som wiste hans bästa, ryckte honom hädan efter 5 dagars siukdom, näml: d: 23 hujus, sedan han lefat 73 åhr.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna