ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lunda AI:23  (läst 515 gånger)

2011-07-15, 21:58
läst 515 gånger

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
I Lunda (Jönåker) AI:23, s. 2 gällande nr. 10 Gerda Maria Jansson står till höger med svag skrift något om att hon vistas hos Oskar Andersson...Grindstugan....mejeriet. Problemet är att i Grundstugan finns ingen O.A. Man kan undra om flickan bara bor där eller lär sig till mejerska kanske. Någon som kan hjälpa mig tyda texten? Vad brukar uttrycket vistas hos innebära?
 
Kerstin Cewers

2011-07-16, 07:07
Svar #1

Utloggad Tommy Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2017-08-19, 10:42
    • Visa profil
Hej Kerstin
 
Stället hon flyttar till 1895 är Grindstugan 4 kv nr 18 i Nyköpings östra församling (A I 23) sidan 35 hos en Anders Oskar Andersson som var mejerist. Det som troligen åsyftas är att hon bodde där redan innan utan flyttningsattest.  
 
Tyvärr lite suddigt i anmärkningen så prästen har kanske försökt ta bort det. Jag tolkar det som: Vistas hos Oskar Andersson vid ? Grindstugan i Nya Staden, kör? för Mälaremejeriet. Möjligen är det arbetsuppgiften som hon hade som börjar med kör... men jag lyckas inte lura ut vad.  
 
M v h Tommy

2011-07-16, 10:59
Svar #2

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Tusen tack!
 
Din tolkning låter mycket rimlig. Så mejeriet låg i Nyköping. Det hade man kanske kunnat räkna ut eftersom hon flyttar dit sen. Hon jobbar ju som piga i Nyköping hos O.A. men det kanske hade med flyttningattesten att göra som du säger, att man måste dokumentera det i en särskild anmärkning. Annars brukar det inte stå så mycket när de flyttar hemifrån. Ingen präst är den andra lik när det gäller att föra kyrkböckerna.
 
Mvh
Kerstin

2011-07-24, 02:36
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Kerstin!
 
Det står uppenbarligen körare, men kan kanske syfta på Oskar också?
 
Känner du förresten till mina Tunabergsböcker? Gerda Maria har djupa rötter där, som
du lättast torde finna genom mina böcker över befolkningen där 1600-1900.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna