ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kjula, AI, 1827-1830  (läst 624 gånger)

2011-08-23, 19:39
läst 624 gånger

Utloggad Frida Uppsäll

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-08-31, 22:35
    • Visa profil
Jag skulle behöva hjälp att tyda vad som står om Jonas Häll f.1796 och hans familj i en av husförhörsböckerna. Dels så står det anteckningar i kolumnen för anmärkningar. Sedan står det även mycket text om familjen upp och ner längst ner på sidan. (går att vända i de flesta släktforskningsprogram.) Jag har lyckats tolka mycket, men inte allt. Jag hoppas därför att någon där ute kan hjälpa mig.
 
Södermanland, Kjula, AI, 1827-1830, s.142
GID 2116.23.85300 eller Bildid C0006909_00154
 
Tack på förhand  
/Frida

2011-08-23, 21:46
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Vid Jonas Häll står: Af sexman tillsgad att hålla sina barn i Skola. 1829 9/10.
 
Om sonen Anders: adm 15/11 27. dvs konfirmerad.
 
Om sonen Jonas: Fått abc-bok 1829 9/10.  
 
Texten upp och ner:
År 1828 och 1829 har Corp Häll vållat sin pastor ganska mycket besvär genom sina barns vårdslösande. All utlofvad bättring har man väntat förgäfves. Anstalt har man träffat om deras undervisning i grannskapet, (Se Concept Häfte 1829 9/10) gifvit dem böcker och betalt lärdomen (Se fattigcassa Conto 29 19/12.) men hvarken han el. hustrun tillhåller barnen att ordentligen begagna Skolan. Orsaken är nu känd. Mannen i synerhet brottslig. Ogudaktighet och fylleri förstöra honom och hans hus. 1829 19/12 anmältes, att sedan han den 4 sistl. Oct communicerat begaf han sig omedelbar från Kyrkan till krogen. Der öfverlastade han sig så, att han bevisligen ej mägtat gå utan stöd, samt att han af sin uniforms-hatt forlorat sin Pompont. And. Larsson i Heselby och Soldat Blad vittna detta. Den förre har haft uppsikt öfver barnens skolgång, men förgäfves. Ehuru både i Husförhör och enskildt förmanad, blef han dock af mig besökt(?) 1830 19/1 jemte (???) Jon Larsson i Löfnäs och Jon Jonsson i Batavia, men han fanns ej hemm, hvarföre hustrun förmanades att utan vidare dröjsmål föra sina gossar till Hesselgrens och och beskedligt bedja mormor Chersti Ers emottaga och lära dem. Hustru Häll tillsades ock att både han och hon skola infinna sig hos mig då jag dem skrifteligen påkallar. (oläsligt)
1831 24/8 försäkrade Drängen Jan Eric Ersson i Wreten, att Hälls gossar, som under min sjukdom 1830 och tills nu, blifvit mindre efterfrågade, ådragit sig många klagomål för brottsligt förhållande. Sålunda hafva de hos honom ingått genom fenstret och borttagit 6 sk riksgälds och ett litet ostämne(?), hvarföre han aldrig vågar lemna sin stuga utan någon hemmavarande. Har han ock sett dem taga till flykten ifrån ärtåkrar väl försedda med ärtpungar. Hust Chersti Ersdr på Harby(?) ägor vet äfven omtala dylika klagomål.  
 
Beklagar eventuella fel. Jag orkar inte korrekturläsa.

2011-08-26, 18:20
Svar #2

Utloggad Frida Uppsäll

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-08-31, 22:35
    • Visa profil
Tack det var till stor hjälp!! Har dock lite funderingar...
 
Ehuru både i Husförhör och enskildt förmanad, blef han dock af mig besökt(?) 1830 19/1 jemte (???) Jon Larsson.
-Kan det stå blef han dock även/ännu? af mig besökt 1830 19-1 jemte vittnen Jon Larsson...  
 
mormor Chersti Ers  
-Ers, borde stå för Ersdotter, eller? Kanske samma som Hustr Chersti Ersdotter i Harby?!
 
dem skrifteligen påkallar. (oläsligt)  
-Kan det (oläsliga) stå JOH? Prästens initialer?
/Frida

2011-08-26, 20:56
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det kan nog mycket riktigt stå ett inskjutet ännu, dvs dessutom. Det kom jag inte på.  
 
Ja, Ers i Cherst Ers står säkert för Ersdotter. Om det är samma Chersti Ersdotter bägge gångerna är inte så lätt att veta. Den första hade tydligen något med skolan att göra. Jag hittar ingen Kerstin Ersdotter på Harby ägor i en hast.
 
Ja, kanske är det prästens initialer. Prosten hette tydligen Jöns Häggman, så det kan stämma. Samma hfl, sid. 32).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna