ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Huddinge, AI:1  (läst 488 gånger)

2004-03-11, 16:20
läst 488 gånger

Johnny Örnstad

Hej alla glada.
 
Jag har ett problem som alla nybörjare. Svårt att läsa !!! Jag har kommit så långt som till 1692 och det är sista microkortet för huddinge. Det är kort C:2 14123 1/3. Det gäller min anfader Mats Andersson som finns beskrivet i nämda kort under år 1704 12-13 augusti. Han bodde då i Länna Mellangård. Vad jag igentligen sökte var födelsedatumet på hans son Mats Matsson som är född 1701 eller 1704 samt vigseln mellan Mats Andersson och hans fru som jag ej kan tyda namnet på. Jag kan tyvärr inte tyda någonting där. Det står något om någon Mats Larsson som bodde på samma gård, är dom släkt eller? Kan någon som har tillgång till dessa microkort tyda vad som står under dessa datum så vore jag ytterst tacksam.
 
Med vänliga hälsningar
 
Johnny Örnstad

2011-11-07, 00:55
Svar #1

Utloggad Annika Byrenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 19:57
    • Visa profil
Huddinge AI:1 (1689-1713) Bild 34 / sid 55 (AID: v85763.b34.s55, NAD: SE/SSA/1516)
 
1706 Länna Mellangård
dräng Mats Andersson
gossen Anders
son Mats Matsson
hustru Karin Hansdotter
 
1708 hustru Karin
dräng Mats Andersson
son Mats Matsson
 
1709
hustru Karin Hansdotter
son Mats
 
1711 hustru Margeta Bdotter
son Matts
 
1712 hustru Marget B. d.
 
1713 Son Mats Matsson läser nåt i bok.
 
Skrivaren i Huddinge slösar inte med bläcket.
Han antecknar endast förändringar, eller att där bor samma folk som förra året.
 
Du ska nog vara väldigt försiktig med att anta att det är din Mats Matssons mor och far som bor där.
 
Kan du inte hitta honom i dopboken och följa honom genom alla flyttningar, så kan du inte veta att det är samma person.
 
Var källkritisk.
 
Mats Larsson är son till Mats.
Mats Andersson är son till Anders.
Om hustrun heter Hansdotter, heter hennes far Hans.
Det finns inga skäl att tro att Mats och Mats är släkt.
Inte av uppgifterna i denna längd.
 
Jag ser ingen Mats döpt i Huddinge 1701 eller 1704.
Vad har du för källa?  
 
/Annika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna