ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gåsinge C:2 sid 6  (läst 572 gånger)

2013-11-11, 18:38
läst 572 gånger

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej.
Jag har vissa problem med att utläsa vad det står i Gåsinge C:2 sid 5..... År 1753. November 4 vigdes drängen Anders Andersson i Wängsö och Jungfrun? Johanna Catharina Almroot...så långt klarar jag. Sedan får jag bara ut fragment men förstår inte sammanhanget.
Någon som är skickligare än mig?
Mvh//
Ted

2013-11-11, 20:44
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
... the then utfästa morgongåfwan til Bruden, som är hälften af Brudgummens fasta ägendom i Wängsiöby Gåsinge sochn och Daga Härad belägne, offenteligen för wigslen i samtlige gästernas närwaro, efter Brudgummens föräldrars goda minne och samtycke,proclamerades och kunnig giordes witnar Ut supra  
And: Åhrman Christiernsson Pastor i Björnlunda  
Thenna morgongåfwa är sedan intecknad i Potocollet wid Daga Härads ordinarie winterting 1754 ./.
Föreslår Mats

2013-11-11, 20:53
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ja, det är roande läsning. När min farmors farmors mormors morfars far, storbonden i Vängsö, skulle låta sin son göra social karriär, gifte han bort honom med prästens dotter. Då fick man ta i litet extra med morgongåvan. Det står:  
... tå then utfäste morgongåfwån till Bruden, som är hälften af Brudgumen fasta ägendom i Wängsiö by Gåsinge Sochn och Daga härad belägen, offenteligen för[e] wigslen, i samtelige gästernas närwaro, efter Brudgumens Föräldrars goda minne och samtycke, proclamerades och Kunnig giordes, witnar ut Supra.  
         Anders Åhrman Christiernsson, Pastor in Biörnlunda.  
 
Man kan förmoda att det dessutom var ett rejält bröllopskalas. Jag brukar kalla denne Anders Larsson för Rika bonden. Ekonomiskt utgör han nog min släkts höjdpunkt.
 
Litet långsam som vanligt. Och så hoppade jag över slutet.
 
(Meddelandet ändrat av perth 2013-11-11 20:55)

2013-11-11, 21:13
Svar #3

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej
Tack för hjälpen båda två.  
 
 
Per, Brudgummen Anders Andersson är min mf fm mf f.
Så vi är väl släkt.
Törs jag fråga hur långt du kommit?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna