ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gryt A1:1 sid 132  (läst 596 gånger)

2014-06-19, 17:30
läst 596 gånger

Utloggad Lars Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 711
  • Senast inloggad: 2016-06-21, 13:08
    • Visa profil
Hej, jag skulle vilja ha någon eller några kommentarer om en person i Gryt A1:1 sid 132.
Där anges under Jordanstorp position 7, Maja Lisa född 1748. Hon är där struken och jag har svårt att tyda dels det strukna ordet och dels det som står bredvid.
Maja Lisa gifte sej 1770-09-01 i Gryt med Petter Hammarström och i vigselboken står hon där noterad för att bo i Jordanstorp.
Mannen Hammarstöm står också noterad längst ned på sidan A1:1 sid 132 (tidigare bodde han inte där) tillsammans med hustrun som bör vara den ovan nämnda Maja Stina.
Och nu till min fråga/undring: Kan Maja Stina ha någon relation till någon av de personer som nämns före henne i hfl (position 1-6) eller till någon annan på sidan?
Hon uppges vara född i Dunker.
Lars Forsberg

2014-06-19, 18:18
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Hon föddes 1748 17/9 i Nykvarn, Dunker (Dunker, C:2), och var dotter till mjölnaren och byggmästaren Per Larsson Forssenström och Anna Jansdotter.
 
Det strukna ordet är flickan. Det som står bredvid ska nog vara Hust:[ru], dvs hustru även om det mer ser ut som Hyst:
Jag förstår att det får dig att fundera på tolkningen Syst:[er]. Det är möjligt att pigan Kerstin född 1742 ovanför är identisk med Maria Elisabeths systerr Kristina, född 1742 16/3, likaledes i Nykvarn och att den första bokstaven inte är ett slarvigt H utan ett ännu slarvigare S.
 
Jag har kikat lite på familjen då Petter Hammarström och Maria Elisabeth Forssenström via sonen Per är anor till min pappas kusin.

2014-06-20, 16:34
Svar #2

Utloggad Lars Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 711
  • Senast inloggad: 2016-06-21, 13:08
    • Visa profil
Tack Camilla för synpunkter och info.
lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna