ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Österåker Hfh 1856-60 sid 302,tyda dödsorsak?  (läst 346 gånger)

2006-03-27, 20:55
läst 346 gånger

Yvonne Andersson

Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp att tyda vad det står för dödsorsak  på Ulrica Christina Wirström f 22/12 1830.Jag har kommit fram till att hon fanns ute på marken hängd i ..vad
Blev enl häradsrättens dom i tysthet begraven 24/11

2006-03-27, 21:51
Svar #1

Utloggad Harriet Boquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2008-12-31, 22:12
    • Visa profil
Hej Yvonne
...hängd i sitt strumpeband. Tycker jag att det står.
 
Mvh
Harriet

2006-03-27, 22:17
Svar #2

Yvonne Andersson

Harriet
Jag tycker ochså det står i sitt strumpeband.Det kanske är möjligt att det står så.Det låter konstigt. ville höra vad någon annan såg,ibland fastnar man i nåt man läser och då är det svårt att få det till något annat. Tack/Mvh Yvonne

2006-03-28, 00:11
Svar #3

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Yvonne!
 
Kvinnors strumpeband var på den tiden ett långt vävt band som knöts över strumpan under eller över knäet. Bandet kunde vara ganska långt då man lindade det kring benet i några varv. längd c:a 1,5 mtr. Resår fanns ju inte på den tiden så det gick nog att hänga sig i ett sådant. Man hade ju dessutom två stycken.
MVH
Annika

2006-03-28, 08:30
Svar #4

Yvonne Andersson

Annika
Då kan jag bättre förstå saken.Jag tänkte mig ett kort resårband(typ nutid).Det var intressant att få information om det.Tack för det/Mvh Yvonne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna