ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Canada  (läst 972 gånger)

2000-07-13, 19:45
läst 972 gånger

Utloggad Barbro Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2011-01-29, 15:55
    • Visa profil
Min morfar emmigrerade till Canada 1928 och återvände 1934. Han berättade inte för någon om vad han hade gjort eller hur det var där. Han reste samtidigt med Olaus Persson från Järvsö. Är det någon som känner till något om  det här skulle det vara väldigt intressant att få veta det . Alla svar mottages tacksamt

2000-07-14, 09:56
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns en särskild diskussion om Canada under Länder, längre ned, vore bättre om du använde den.

2000-07-14, 18:36
Svar #2

Utloggad Barbro Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2011-01-29, 15:55
    • Visa profil
Orsaken till att jag skriver här är att jag vill veta om dom berättade för släktingar och vänner hur det hade varit i Canada. Barbro

2008-04-03, 09:42
Svar #3

lennart jonsson

Hej! Jag håller på att reda släktleden och varöfr det gick som det gick för en del. Mon mormors mamma Anna Kajsa Håkansson född 1861 i Arbrå. Födde fem barn med fem pappor. Hon var åiga 1891-95 hos Gustav Harald Öhrvall f. 1836 (villveta när han dog) och arbetade med. Hans fru hette Augusta Vilhelmina Söder f.1842 ( villveta när hon dog och varför hon plötsligt stack till Ottawa, Canada 1900) träffade hon en ny man eller? De fick en son Johan August Öhrvall f.1864. ( villveta när han sen också dog och vad han pysslade med) för min mormors mor Anna Håkansson var ju piga hos Johans föräldrar först, sen bodde med sina barn hos Johan August Öhrvall några år. Varav fyra av hennes barn antog namnet Öhrvall, fastän han inte var far till någon av dem. Sist föddes min Mormor Tora angela 1900 av ýtterligare en annan pappa vars ingen i vår släkt vet. Jag har dock namnen till Anna Håkanssons andra fyra pappor till barnen. Tacksam för hjälp/mvh Lennart Jonsson i Gävle/släktforskare

2008-04-03, 09:43
Svar #4

lennart jonsson

Hej! Jag håller på att reda släktleden och varöfr det gick som det gick för en del. Mon mormors mamma Anna Kajsa Håkansson född 1861 i Arbrå. Födde fem barn med fem pappor. Hon var Piga 1891-95 hos Gustav Harald Öhrvall f. 1836 (villveta när han dog) och arbetade med. Hans fru hette Augusta Vilhelmina Söder f.1842 ( villveta när hon dog och varför hon plötsligt stack till Ottawa, Canada 1900) träffade hon en ny man eller? De fick en son Johan August Öhrvall f.1864. ( villveta när han sen också dog och vad han pysslade med) för min mormors mor Anna Håkansson var ju piga hos Johans föräldrar först, sen bodde med sina barn hos Johan August Öhrvall några år. Varav fyra av hennes barn antog namnet Öhrvall, fastän han inte var far till någon av dem. Sist föddes min Mormor Tora angela 1900 av ýtterligare en annan pappa vars ingen i vår släkt vet. Jag har dock namnen till Anna Håkanssons andra fyra pappor till barnen. Tacksam för hjälp/mvh Lennart Jonsson i Gävle/släktforskare

2008-04-03, 19:32
Svar #5

Kerstin Thölix

Hej!
 
Enligt folkräkningen 1880 så stär det att Gustaf Harald Öhrvall är kakelugnsmakare och född 1836 i Halmstad  
Augusta Wilhelmina Söder f 1842 i Stockholm  
Johan August Öhrvall f 1864 i Söderhamn Gävleborgs län Fosterson
Klara Gustava Charlotta Pettersson f 1854 i Stockholm Fosterdotter  
 
Familj nr 2  
Maria Söder Pettersson f 1812 i Ör Kronobergs län Svärmoder.
Anna Kajsa Håkansson f 1861 Bollnäs Piga.
De bor i Söderhamn.
 
I Folkräkningen 1890 så bor Gustaf Harald och Augusta Vilhelmina kvar i Söderhamn. Sonen Johan August har blivit sjöman.Det står här att Augusta Vilhelmina Söder är född 1842 i Drottningholm,
 
Och det här är vad jag hittar i Sjömanshusdatabaseb om Johan August Öhrvall. Där står det att han är född 1864 06 21 i Söderhamn.
 
Namn J A Öhrvall
Inskrivningsnummer 547
Befattning/yrke Matros  
Påmönstrad 18961027 i Stockholm
Avmönstrad 18961107 i Stockholm  
Fartyg:
Namn :
Övrigt Osäkra avmönstringsdatum
Sjömanshus Söderhamns Sjömanshus  
Volym EX:1s.258
 
Namn J A Öhrvall  
Födelsedatum 1864
Födelseförsamling Söderhamn
Hemförsamling Söderhamn
Civilstånd Ogift  
Inskrivningsnummer 547
Hyra/Lön 15 kr
Befattning /Yrke Jungman
Påmönstrad 18810728 i Söderhamn
Fartyg:
Namn George O´Neill (Brigg)
Hemmahamn Söderhamn
Destination Malaga  
registerton 230,33
Fartygets redare/ägare J F Schöning Söderhamn
Kapten August Pettersson
Sjömanshus Söderhamns sjömanshus
Volym DIab:2
Han mönstrar av 18830906 i Söderhamn
 
Han mönstrar på fartyget Alma 18831029 i Söderhamn. Han är då lättmatros och har 30 kr i hyra. destinationen är West Hartlepool
 
Han mönstrar på fartyget Oceanic (Ångare)18960910 i Söderhamn. Han har 45 kr i hyra som matros.han mönstrar av 18961997 i Stockholm
 
MVH Kerstin

2008-04-03, 19:42
Svar #6

lennart jonsson

Hej på dej Kerstin! Okej, det var en intressant nyhet.Min mormors mamma hette ju Anna Kajsa Håkansson och hon fick 5 barn med 5 pappor och en av dom var min mormor Tora Angela född 1900. Men min momors mor Anna bodde och arbetade som piga 1891-95 hos Gustav harald öhrvall o hans fru Augusta vilhelmina, sen bodde hon inne hos johan august öhrvall med sina barn. Därav på någotvis fick mormors syskon efternamnet öhrvall, men de är inte blodssläkt. Augusta vilhelmina Söder har jag fått en uppgift av en annan släktforskare att hon stack till Ottawa i Kanada 1900? Det skulle jag vilja forska i. mvh/Lennart Jonsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna