ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Villåttinge häradsrätt F II:5 nr 235 Madame Rÿberg  (läst 884 gånger)

2006-10-24, 12:25
läst 884 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej! Skulle vara tacksam om någon ville hjälpa mig att tyda första delen av bouppteckningen efter Catharina Rÿberg. Även vad som står under FASTIGHET. Mvh Lotta

2006-10-24, 13:27
Svar #1

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Ska försöka lite snabbt tolka innehållet;
 
Åhr 1794 .. 7 Februari förhålldes Laga Bouppteckning Efter afledna Hustrun Madame Cattarina Rÿberg uti Malmköping. Som med Döden afled ... 13 December förledet år och efter sig Lemnade Mannen Skräddaren Konsterfarne Mäster Olof Lundberg. utan barn och Lifs frukt. Dock med förra Giftet var Efterlämna Trenne Döttrar Som äro Gifta Neml: Dottern Ulrica Christina Gift med Kron Jägar Pehr (Fisk?). Dottern Lovisa Cattarina Gift med ... Inspectoren Magnus Beman. Dottern Hedvig Maria Gift med Inspectoren Carl Sundgren På Sill håfvet i Stockholm. Samt Blef boet uppgifvit af Mannen på sätt som följer Neml:
 
Ser inte första ordet ordentligt, men försöker med resten under fastighet
 
Fastighet
 
...inges och wärderas husen Med Dess Tomt uti nyssnämde Malmköping Til Dess vidd 43 alnar i Längden och 36 alnar i bredden med wacker åbyggnad Til 150
 
Mvh
 
Gunilla

2006-10-24, 14:16
Svar #2

Marita Kvist

Min tolkning av de ord som saknas, dessutom tycker jag att det ser ut som Per ska vara Petter. Dottern Ulrica Christina gift med kron jägar Petter Fisk. Dottern Lovisa Catarina gift med frälse inspectoren.  Första ordet under fastighet : upptages. Mvh Marita Kvist

2006-10-24, 14:53
Svar #3

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Tack snälla Gunilla och Marita!  Jag har några funderingar: Jag läste Lundberg som Sundberg men det ska nog vara Lundberg och Beman fick jag till Deman. Vad menas med På Sill håfvet?  Brukar det inte finnas någon uppgift på vilka fastigheter det gäller?  Mvh Lotta

2006-10-24, 16:46
Svar #4

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Lotta,  Titta på Laga i Laga bouppteckning och första bokstaven i makens efternamn så ser du att det är ett L. Jämnför även D i Dottern så ser du att maken hette Beman och inte Deman. Sill håfvet verkar ha funnits i Stockholm någonstans, det är möjligt att platsen bara kallades så och namnet var något annat. Försök under Var ligger platsen i Stockholm.   Sedan ska det mycket riktigt vara Petter Fisk och inte Pehr, såg det senare. Likaså står det upptages som första ord under fastighet, som Marita skriver.  Låg huset i en by så är det inte säkert det fanns någon fastighetsbeteckning, 1794, men man har beskrivit hur fastigheten såg ut och hur stor den var. Där får du se om du får upp något spår i hfl.  Mvh  Gunilla

2006-10-24, 17:42
Svar #5

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Ja, Sillhovet har jag hittat, men åbyggnad -är det vad det låter som, dvs en byggnad vid ån eller en tillbyggnad, någon som vet?  Mvh Lotta

2006-10-24, 18:52
Svar #6

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Lotta,  Det finns en del småsjöar i och runt Malmköping, så det kan vara en åbyggnad eller ett uthus. Men eftersom den var vacker så verkar det som någon form av lusthus och då borde det vara vid vattnet. Malmköping är fullt av vackra gamla hus och många av dom ligger runt Malma Hed, vid Malma Hed ligger både bad och camping idag. Vet du på ett ungefär var i Malmköping paret bodde?  Mvh  Gunilla

2006-10-24, 20:46
Svar #7

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Gunilla,  Jag vet bara att de bodde i Lilla Malma.  Mvh  Lotta

2006-10-24, 22:41
Svar #8

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Lotta,  Paret finns på Gidnr 80.21.83700 och verkar bo i samhället, Malmköping. Det finns fler sjöar runt samhället enligt häradsekonomiska kartan, men mycket kan ha hänt mellan 1793 och 1860-1930, så mycket mer får jag inte fram.  Mvh  Gunilla

2006-10-25, 17:30
Svar #9

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Gunilla, tack! Jag har en annan uppgift på att dottern Lovisa Cattarina ska heta Sonija Cattarina. Kan det stämma? Skulle det kunna stå Sonija?  Mvh Lotta

2006-10-26, 00:24
Svar #10

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Lotta,  Det är jag tveksam till kontrollera L på Lovisa och Lundberg, och v:t i Lovisa ser mer ut som ett v än ett N. Men det är ju inget som hindrar henne att kalla sig Sonija istället för Lovisa, men i ovan skrift är jag säker på att det står Lovisa och inte Sonija, med glad vilja kan man säkert få det till Sonija och inte Lovisa.  Mvh  Gunilla

2006-10-26, 21:30
Svar #11

Eva Leksell

På första raden står För Rättades Laga Bouptekning. På sjätte raden: Giftet var Efter hänne Trenne Döttrar. Lovisa Catharina är namnet på dottern här i alla fall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna