ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyresö 1816: GID 2537.26.26500  (läst 1265 gånger)

2006-11-19, 23:51
läst 1265 gånger

Lennart Andersson

Jag behöver hjälp med en födelsenotis från Tyresö 1816. Barnet heter Jan Eric (eller Jon Eric?). Jag läser faderns namn till Jan Fr. Malmström men det kan vara fel. Moderns namn är svårare. Platsen läser jag som Strand men jag hittar inte familjen där i hfl 1816.  
 
Pojken skulle kunna vara Joh. Er. Malmstedt, enligt hfl i Värmdö född 1816-10-23 i Tyresö.  
 
Jag får be anbytarvärden att ta bort mitt andra Tyresö-inlägg (med fel GID-nr).
 
/Lennart Andersson

2006-11-20, 14:13
Svar #1

Christina Helmby (Sladden)

Hej Lennart!
Jag tror att det är Jan Fr Malmström född 1783 som står som nr 4 nerifrån på  Strand-sidan GID 2537.8.20400, namnet är överstruket med ett kraftigt streck. Om det är rätt så är han och den som står under utflyttade till Värmdö 1816.
Det finns också en anmärkning som jag inte kan läsa.
Var på Värmdö och när fann du Joh. Er. Malmstedt?

2006-11-20, 22:37
Svar #2

Lennart Andersson

Christina!
 
Tack för ditt svar! Joh. Er. Malmstedt var arbetare på Gustafsberg i Värmdö fs. Det var du som hjälpte mig med att hitta Carl Clemens Malmtedts föräldrar häromdagen (se Värmdö-inlägg). När du säger det så ser jag att det nog står Jan Fr. Malmström. Hustruns namn ser jag inte. Jag hade aldrig läst förkortningen till Värmdö. Tack för det! Varifrån kom han 1813?
 
Är det rimligt att Malmströms son heter Malmstedt? Dylika namnförändingar är i varje fall ovanliga i mina skånska trakter.  
 
Några iakttagelser jag gjort som utsocknes är att barnen ofta hade mer än ett förnamn i Mälardalen (inte förrän i slutet av 1800-talet i Skåne) och att anmärkningsvärt många personer bar icke son-namn.  
 
Mvh
Lennart Andersson, Ystad

2006-11-21, 11:59
Svar #3

Christina Helmby (Sladden)

Lennart!
Där ser man vilket kort och bra minne man har
Det stämmer inte riktigt, tror jag.
Det finns en familj Malmstedt, med en son Johan född 23/10 1816, på Fogelvik, Ingarö A1:11C p 64. GID 2471.80.96100. Den fadern var född 1791.  
Familjen är inflyttad 1821 men jag kan inte läsa varifrån.Yngste sonen, Gustaf Axel, är född på Fågelvik 1822, men de tidigare barnen finns inte i Värmdö/Ingarö födelseböcker. Alltså måste de ha kommit någon annanstans ifrån.
Inte heller kan jag läsa varifrån han kom till Tyresö 1813, riktiga kråkfötter.
Nej, det är nog inte rimligt att Malmströms son kallar sig Malmstedt. Men det är ändå märkligt med så lika namn och födelsedatum.
Lite frustrerande det här...
Mvh
Christina H

2006-11-22, 00:08
Svar #4

Lennart Andersson

Christina!
 
Återigen tack för inlägg och intresse.  
 
Jag kan inte heller se varken varifrån familjen Malmstedt kom eller vart de flyttade 1822. Ser du vart de flyttade? Eftersom jag inte alls känner till ortnamnen i trakten blir det ganska svårt.
 
Jag försökte istället följa Johan Erik Malmstedt, f 1816, bakåt och kom till Kappele, Värmdö, 1847. Dit kom han från en ort jag ej blir klok på. Det ser ut som Pilhamn men är kanske en förkortning. GID-nr är 2471.68.74500.
 
Mvh
Lennart

2006-11-22, 17:30
Svar #5

Christina Helmby (Sladden)

Lennart!
Trodde jag skulle hinna titta på detta under dagen, men det sprack.
Pilhamn är ett äldre namn på Ingarö, ligger (nästan) bara tvärs över fjärden från Tyresö.
Mvh
Christina

2006-11-22, 23:26
Svar #6

Lennart Andersson

Då får jag leta vidare på Ingarö för att gå tillbaka i tiden. Tack för informationen om Pilhamn.
 
/Lennart

2006-12-09, 15:25
Svar #7

Lennart Andersson

Christina!
 
Eftersom du visade intresse och engagemang för mina efterforskningar kring Johan Erik Malmstedts anor kan jag berätta något av vad jag hittills kommit fram till. Han tillhör definitivt den familj som du hittade i Fogelvik, Ingarö (Tack för det!). Detta är nu fastställt också genom fadderskap. I Fogelvik var Johan Malmstedt, f 1791, rättare men återfinns senare som dräng i Lunshaga (?), Ingarö, där han dog 1834. Fler barn föddes i Ingarö fs under 1820-talet. Jag har däremot inte funnit var Johan Erik, Carl Petter och Anders Gustaf var födda. Ej heller har jag lyckats tyda varifrån familjen Malmstedt kom 1821 (till Fogelvik).
 
Johan Malmstedts hustru Ulrika Fagerström, 1787-1866, var född i Tyresö, dotter till klockaren Jakob Fagerström och Anna Ersdotter. Ulrika var tydligen gift två gånger - första giftet var 1806 med klockaren Erik Vestman från Erstavik.  
 
Hos Genline finns det knappast något material från Erstavik. Existerar inte mer eller finns materialet i någon annan församling (eller under annat församlingsnamn)? Kan det vara så att Ulrika Fagerström gift om sig med Johan Malmstedt i Erstavik och fött de äldsta barnen där?
 
/Lennart

2006-12-09, 15:35
Svar #8

Lennart Andersson

Christina!
 
Kan det inte stå Erstavik vid familjen Malmstedts inflyttning 1821 till Fogelvik, Värmdö (jag skrev fel i mitt förra inlägg; jag blandar ihop Ingarö och Värmdö)? Jag tycker det ser ut som Erstavik.
 
/Lennart

2006-12-09, 16:04
Svar #9

Christina Helmby (Sladden)

Hej Lennart!
Bingo, bingo och bingo igen! Såklart står det Erstavik!  
Erstavik ligger under Nacka socken!
Sonen Anders Gustafs födelse 1820finns på GID 2561.19.24400, hela familjen finns på Nacka A1:5 sid 176, GID 2561.26.87900.
Vad glad jag blev att du hörde av dig och berättade! Det är så roligt att få veta hur det gick!!
Ha det gott
Christina

2006-12-10, 14:17
Svar #10

Lennart Andersson

Christina!
 
Tack för din hänvisning! Nu har mycket löst sig! Jag har hittat både Johan Erik Malmstedts födelse 1816 och hans far Johan Malmstedts födelse 1791 i Nacka fb. Namnet Malmstedt dök upp 1818. Tidigare hette Johan Malmstedt Johan Svensson.
 
Hur skall jag skriva födelseförsamlingen? Erstavik eller Nacka? Gick Erstavik upp i Nacka, eller?
 
Mvh
Lennart

2006-12-10, 14:50
Svar #11

Christina Helmby (Sladden)

Lennart!
Kul att det löste sig!
Så här säger SVAR om Erstavik:
 
Arkiv: Erstavik  
Referenskod: SE/SVAR/SSA.-133019019  
Anmärkning:    
Historik: Bildades som kapellförsamling till Hud- dinge under förra hälften av 1600-talet. Härad: Svartlösa -1887 Pastorat: Huddinge, Brännkyrka, Nacka och Erstavik -1887. Stift: Strängnäs Se Nacka  
 
Själv skulle jag skriva Erstavik/Nacka, formellt är det ju Erstavik capellförsamling i Nacka pastorat.
När jag tittade på kartan var Johan Eric var född (Tentorp) så insåg jag att där har jag gått förbi många gånger! Området  runt Hellasgården är mycket trevligt och omtyckt friluftsområde!
Mvh
Christina

 
PS Från Tenntorp är det bara ca 6-7 km fågelvägen till Tyresö Strand där vi började.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna