ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torö 1707 begravningsboken. GID 2468.10.3100  (läst 329 gånger)

2006-05-10, 20:43
läst 329 gånger

Lisbeth Rithander (Skottarp)

Vilken dag begrovs Erich Pärssons lilla dotter och Jacob Olofsson (notis nummer 3 och 4 detta år). Jag finner inget som motsvarar min tolkning i Disgens kalender. Tacksam för hjälp.
Mvh/Lisbeth

2006-05-11, 00:21
Svar #1

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Lisbeth
Söndagen i den 2:a notisen är Invocavit = första söndagen i fastan, vilken föll 1707-03-03 och
söndagen i den 5:te notisen är Exaudi som föll 1707-05-26, så däremellan ligger rätt datum
 
Jag läser de 3:e och 4:e notiserna som Dnica II Pascatis, resp Dnica IV Pascatis. Jag har tidigare stött på 2:a, resp 3:e och 4:e Paschae/Pascatis m fl stavningsvarianter (annandag, tredjedag och fjärdedag påsk), men då avses dagarna efter påskdagen (som ju inte är söndagar). Jag är inte säker på vad som avses i dina notiser. Påskdagen föll år 1707 den 14/4.
Dominica innebär ju dock söndag. Hade det bara stått II Pascatis resp IV Pascatis hade det varit klart (2:a och 4:e dagen påsk, den 15/4 resp 17/4).  
Ett annat alternativ kan vara att man menar 2:a resp 4:e söndagen efter påskdagen och att man då skrivit på detta sätt istället för de ordinarie namnen på resp söndag.
Någon annan som stött på detta förut?
 
// Ingvar

2006-05-11, 07:14
Svar #2

Lisbeth Rithander (Skottarp)

Tack Ingvar för ditt uttömmande svar.  
 
Det klargjorde vad vi hade gått bet på. Båda alternativen får anges som begravn.dag. Jag tror att de begravdes på en söndag vilket var vanligt i denna församling.
 
Lisbeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna