ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strängnäs rådhusrätt bouppteckning 1800  (läst 2018 gånger)

2002-03-28, 23:27
läst 2018 gånger

Andreas Wikström

Hej!
Jag behöver hjälp med att tyda en gammal bouppteckning från Strängäs. Hoppas det finns någon som är bättre än mig på att läsa gammal skrift.

Mvh Andreas Wikström

2002-03-28, 23:42
Svar #1

Andreas Wikström

Denna bouppteckning gör mig förbryllad...
Den ser inte ut som en bouppteckning jag är van vid. Bilden nedan visar första sidan på bouppteckingen efter Sven Widström född 1751 i Strängnäs.
Kan någon hjälpa mig tyda vad som står...

Mvh Andreas Wikström

2002-03-29, 08:24
Svar #2

Christina Kjellson

Hej Andreas!
 
Jag gör ett försök, så får andra fylla på och korrigera.
 
År 1800 den 21 Maj förrättades laga Boupteckning efter en afliden Rådman Sven Widströms Enka, Fru Elsa Maria Widström, som (den?) April med döden afgått, närvarande härvid Sonen, Färgaren Daniel Widström, å egen och sin Broders Kongl. (Krämar?) (?) Sven Widströms vägnar, samt å aflidna Fabriqueren Olof Widströms omyndiga barns vägnar, dess tilförordnade Förmyndaren, Sämskmakaren Ekegren i Enköping, jämte barnens Moder Fru Beata Maria Wikström, och hennes nuvarande Man StadsFiscalen Jäderholm, hvarvid egendomen upgafs af den aflidnas förmyndaren Tracteuren Starck, som följer:
 
 
mvh
Christina Kjellson

2002-03-29, 09:44
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är inte en bouppteckning utan en lista över vilka inteckningar som finns i Sven Widströms gård.

2002-03-29, 10:42
Svar #4

Eva Cumner

Hej Andreas!
 
Jag tycker det står Kongl. Kammar Musicus Sven Widström
 
Mvh Eva

2002-03-29, 10:45
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Det står endast dän __ April (datum Ej ifyllt); sedan verkar brodern vara Kongl. KammarMusicus, i övrigt stämmer det mycket bra tror jag..
Mvh/Peter

2002-03-29, 11:09
Svar #6

Andreas Wikström

Tackar...jag vet inte hur ni klara av att läsa denna stil. Jag antar att jag måste gå någon kurs i det snart :-)
Kungl. Kammar Musicus....vad gjorde en sådan. Det låter som om det hade nåt med musik att göra... stämmer det?
Mvh Andreas Wikström

2002-03-29, 11:32
Svar #7

Andreas Wikström

Vad betyder det? Och vad står det?
Frågan är vem Sven Widström är... kan det vara hans änka som jag tog upp i följande forum: *
Anbytarforum: Bildgåtan: Bouppteckning år 1800 i Strängnäs. Eller är det deras son som även han hette Sven Widström?
Kanske denna text avslöjar lite om vem det kan röra sig om. Så om någon kan hjälpa mig tyda det så skulle jag bli jätte glad :-)
Andreas Wikström
 
*) - Diskussionerna numera sammanlagda../Peter

2002-03-29, 14:51
Svar #8

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Om man sammanfattar det hela så var Sven Widström rådman i staden(Strängnäs). Hans hustru hette Elsa Maria Widström och bouppteckning efter henne skedde 1801. De hade tre söner: färgaren Daniel Widström, hovmusikanten Sven Widström och fabrikören Olow Widström. Den sistnämda var avliden och förmyndaren Ekegren bevakade barnens rätt. Med var även Olofs fru som numera var omgift med stadsfiskalen Jägerholm.
Rådmannen Widström ägde gård nr 52 i staden med tillhörande stadsjord. Denna tillhörde nu sterbhuset. Det fanns 4 inteckningar i gården.
1) En Bank? som fått inteckning för 166 daler och 32 shillingar.
2) 1771 fick avlidne färgaren( han var tydligen färgarfabrikör) Olof Widströms änka och barn  inteckning för 358 d och 32 sh utan ränta.
3)1771 har hovmusikanten Sven Widström fått inteckning i sin moders, fru Widströms andel i gården för 277 d 37 sh 4 öre utan ränta.
4) 21 okt 1772 har rådman Rehlund i Enköping erhållit inteckning som säkerhet för 100d 8sh 10 öre med ränta, i den del som  utgör färgaren Daniel Widströms del plus den 1/3:del som tillfaller efter moderns död.  
Det noteras även att fru Widströms del och färgar Dan Widströms del inte är värderade efter nu gångbart pris på stadsegendomar.

2002-03-29, 15:53
Svar #9

Bengt-Göran ilsson

Bouppteckningen skedde ju år 1800. Men vet du när rådmannen Sven Widström dog? Det bör ju ha varit nån gång före 1771 om man skall tro  inteckningarna? Märkligt även att Olof Widström anges avliden 1771 och änkan har då barn. Ännu år 1800 är de omyndiga. Är det i så fall flickor?

2002-03-29, 16:55
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Står det inte 1791 och 1792..? (tredje siffran skrivs ju klart annorlunda än sjuan)
 
För övrigt börjar det se ut som dessa två diskussioner bör läggas samman då de nu diskuteras ihop och handlar om samma saker..

2002-03-29, 19:47
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Andreas, jag tror du skulle ha god nytta av att studera Henrik Anderös Läsebok för släktforskare, som innehåller en rad övningar i läsning just av den här typen av skrift, som alltså är mycket vanlig under 1700-talet och början av 1800-talet och som man bör kunna läsa på egen hand, om man ska kunna komma någonstans. Boken finns t.ex.i Rötters Bokhandel.
 
De exempel du lagt ut har båda varit ganska tydliga och lättlästa, särskilt det ur bouppteckningen, och är inte svåra att lära sig att tyda.

2002-03-29, 20:20
Svar #12

Bengt-Göran Nilsson

Tror att Du har rätt Peter. Trots att det ser ut som en sjua så är det nog en 9. Den första inteckningen från 1757 är då sist förnyad 1794. och de övriga inteckningarna gäller år 1791 och 1792. Då stämmer det bättre med det övriga. Då bör Rådmannen Widström ha dött någon gång före 1791.

2002-03-30, 18:48
Svar #13

Andreas Wikström

Hej!
Dessa två diskussioner kanske skulle kunna läggas ihop till en som heter Bouppteckning från Strängnäs...går det att ordna Peter Karlsson?
Om inte så kan vi säga att diskussionen fortsätter i den här. Jag kan lägga ett meddelande i den andra och säga att all eventuell diskussion har flyttats hit.
 
För övrigt så har jag följande dödsdatum på Sven Widström (gift med Elsa Maria Widström): 28/6 1773.
Så det stämmer med att han dog före 1791.
Han hustru dog år 1800 medan hans son Olof Widström dog redan 1796.
Hans andra son Sven Widström dog 1804. Det är från detta år som texten i bilden ovan är skriven.
Enligt CD skivan för bouppteckningar i Södermanland så ska detta vara en bouppteckning efter Sven Widström (jag antar att det ska vara sonen). Men vad har denna text för syfte egentligen...det är ju tydligen ingen bouppteckning?
Sonen Daniel Widström vet jag inte när han dog.
Vad gjorde en fabrikör?
Och vad gjorde en hovmusiker (Kongl. Kammar Musicus)?
/Andreas

2002-03-30, 21:45
Svar #14

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Olof Widström var tydligen färgarfabrikör, dvs han tillverkade färger.
 
Inteckningarna ovan bör ha funnits till hands när gården skulle fördelas till sönerna efter moderns död år 1800. Sönerna hade ju fått ut en del av arvet i förskott och detta drogs då bort från ev överskott.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna