ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Floda C:2 GID 195.11.88100  (läst 578 gånger)

2007-06-27, 16:41
läst 578 gånger

Utloggad Kristina Numa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 14:41
    • Visa profil
Hej.
Finns det någon som kan hjälpa mig tyda födelsenotis 63 som börjar
Den 24 nov döptes(står det Carl?) ifrån....
Mvh
Kristina

2007-06-27, 18:24
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej igen Kristina!
 
Jag får namnet till Carl efter lite funderande. Om man jämför med Lars som finns på samma sida så stämmer det inte riktigt. Det första dopvittnet är högvälborna hovmarskalken Carl...
Om man jämför l i slutet på Carl med barnets namn så stämmer det bättre än s i slutet på Lars?
 
Föräldrarna är vice Pastorn i Floda, Magister Johan Wallin och hust Madame Eva Brita Enhörning. Platsen tolkar jag som Pr(äst)gården? Stämmer det att den du söker heter Carl Wallin?
 
Mvh
 
Britt-Marie

2007-06-27, 20:13
Svar #2

Utloggad Kristina Numa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 14:41
    • Visa profil
Hej igen Britt-Marie.
Detta var då inte rätt Carl.
Den jag söker har diskuterats på flera platser här i forumet.  
Jag letar efter trädgårdsmästare Carl Lennbergs födelseplats.
Carl Lenberg/Lönberg/Lendberg dök upp i Älvestads kyrkböcker första gången 1756-08-22 då han vigdes med Catharina Elisabet Mickelsdotter Palmgren Älvestad C:1 sid 371.
Jag har följt honom genom livet tills han dör 1816-02-17 Sjögesta C:1sid 252
På ett ställe i Älvestads hfl nämns hans födelseplats St.Malm/Södermanland och att han kom till Älvestad 1754 från Stockholm.
Han finns inte i Stora Malms födelsebok.
Har sökt länge i församlingsböcker och ute på internet.  
Nu jobbar jag efter en teori.
Carl Gustaf Spens hade en Inspektor Lönberg anställd som nämns i hans papper.Det nämns en Lönberg till bosatt i Stockholm. Letade fram en Johan Lönberg i Hedvig Eleonora församling. Ett av barnen till denne Johan har Carl Gustav Spens dåvarande hustru Beata Oxenstierna till vittne.  
Började då titta på alla gårdar som Spens ägde vid den aktuella tidpunkten.  
Ökna i Floda visade sig då vara ett av boställe för familjen Spens vid den aktuella tidpunkten. Det andra var Malmgården här i Stockholm.
Har glömt att nämna Carl Lennbergs födelseår. Det uppges i Älvestads böcker att vara 1726 eller 1727, det har stått lite olika.
Om du tittar i födelsenotisen i raden för vittnen så ser du att det står Carl Gustaf Spens på rad nummer 2.
Det är väl detta som kallas detektivarbete.
 
Jag är inte så duktig på att tyda handstilerna och många av kyrkböckerna på Genline är både suddiga och mörka så det är tur för mig och många andra att det finns sådana som du som ställer upp och hjälper till.
Mvh
Kristina

2007-06-27, 20:14
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Visst heter gossen Carl. Han föddes för övrigt 21 november 1727 och blev i sinom tid kyrkoherde i Överenhörna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna