ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björkvik, visel döda E:2 gid 72.31.58400  (läst 414 gånger)

2007-04-01, 20:54
läst 414 gånger

Utloggad Karl-Arne Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 12:15
    • Visa profil
Hej!
 
Behöver hjälp att tyda dödorsak mm.
 
Kerstin Persdotter avlider 1805 20/6 på gården Quisäter. Hon har då varit änka sedan 1788 då hennes make Jan Jansson ( i vissa hfl Johan Johansson) avled gid 72.31.56600.  
 
Vad är dödsorsaken???. I hfl 1801-1811 kan jag inte hitta henne eller kan hon stå på tredje raden efter tomraden mitt på sidan. Om så är fallet vad står i texten som avslutas med 1811.
 
Kan tyda på detta då jag kan tycka att det står Cherstin lika som i gid 72.31.58400
 
Karl-Arne Johansson

2007-04-02, 17:31
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Hej Karl-Arne
 
Kerstin Persdotter dog av bröstfeber.
 
Hfl för Kvisätter är ju minst sagt kladdig, och minst sagt förvirrande. Jag tycker att det verkar stå Modren hustru Kerstin Persdotter, men födelseåret är komplett oläsligt. Hon verkar vara född i Björkvik, och sedan står död ..... 1811. Datumet är oläsligt, men det skulle kunna stå 1 nov.  
Men Karl Svensson, som då brukade Kvisätter, var son till Kerstin Karlsdotter, som dog redan 1786. Kerstin Persdotter var hans svärmor, och som du redan konstaterat så dog hon ju redan 1806. Hon kanske återuppstod?
 
I dödboken för 1811 återfanns endast en person från Kvisätter, nämligen sonen Jan Karlssons son Jan, som dog 1811 6/11.
Troligen återanvände prästen en rad i hfl, vilket ledde till kladdigheten och förvirringen. Kerstin Persdotter och lille Jan Jansson skrevs därmed in på samma rad.
 
 
Lustigt nog har Christina Holm?r-Gunnerfält under Läshjälp: Södermanland: Stora Malm idag bett om hjälp med Kerstin Persdotters födelsenotis.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna