ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bonden Eric Olson f 1768 (Edstuga) Bollnäs  (läst 506 gånger)

1999-11-22, 21:11
läst 506 gånger

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 11:41
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om bonden Eric Olsson f 1768 bosatt i Edstuga Bollnäs h.h. Chersin Nilsdotter f 1768 i (Sunnanssiö) Bollnäs. Dom fick sju barn det yngsta Nils f 1813 16/10. Han tog sig efternamnet Edwall, han flyttade till Söderhamn och arbetade som Mjölnare. Jag undrar var fick han sitt efternamn ifrån. Kan det va så att hans fafar hette Edwall (Olof Edwall)?

1999-11-22, 22:31
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Bonden Erik Olsson [sic!] i Edstuga och hans hustru Kerstin Nilsdotter [sic!] från Sunnansjö [sic!] finns ganska säkert nämnda i J. E. Blombergs bok Bollnäs del II-III. Denna bok innehåller gårds- och bykrönikor för Bollnäs. Märk väl att uppgifterna har visat sig osäkra och rent felaktiga i många fall. Kontrollera uppgifterna!  
 
Rörande namnet Edvall och Erik Olssons fader gissar jag att Nils tog namnet av Edstuga. Hans farfar hette säkerligen inte Edvall, han var troligtvis bonde och hette Olof Eriksson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna