ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Ryd i Näshulta f. 1808 GID: 2169.7.62300  (läst 340 gånger)

2005-06-11, 22:59
läst 340 gånger

Wallis Winther Berliner-Mauer (Wallisw)

Hej!
 
Är det någon som kan se vad det står i den här födde-boken?
Att Anders är född 3 Oktober och döpt 4:e maj är väl ganska klart, men orten och hans föräldrar, ser ut som om modern heter Persdotter i efternamn men vad heter hon i förnamn? Greta?? Kan det stå Anders Andersson på fadern?
Orten tycker jag ser ut som Sorby, OM det är Sorby hittar jag bara orter med detta namn i Västmanland och Gotland. Eller finns det något Sorby även i Södermanland?
Hoppas någon kan se vad det egentligen står.
 
Mvh/ Wallis Winther
 



2005-06-12, 00:25
Svar #1

Mikael Hellman (Mhellman)

Hej Wallis,
 
Det finns ett Sörby i Näshulta socken. Kolla där. Jag tror jag har hittat fadern Anders Andersson f. 1775 och hans hustru.
 
Se GID: 2169.20.11500

2005-06-12, 10:54
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Wallis.
 
Han föds den 3 i Sörby och döps den 4 November.
 
Det är dock knappast denne Anders, som är soldaten Anders Ryd (som f. ö. var soldat på rote 858, Gärtre, Klosters socken). Det bör i stället vara den Anders, som föds i Nästorp 1808-06-17, om uppgiften i den husförsläng Du tidigare visat stämmer.
 
Föräldrar: Anders Olsson och Brita Gabrielsdotter. Paret vigdes 1807-11-26 och familjen flyttar i april 1815 till Borsöknatorp i Gillberga, som tycks vara Brita Gabrielsdotters föräldrahem. I november 1819 flyttar man vidare till Kloster. Längre har jag inte följt dem.
 
Källor: Näshulta C:2, AI:5B p.134. Gillberga AI:5 p. 41, AI:6 p. 41
 
Per Thorsell.

2005-06-12, 18:53
Svar #3

Wallis Winther Berliner-Mauer (Wallisw)

Hej!
Tusentack för hjälpen, och innan jag hann gå fr långt i sökandet. Ja, det ser ut som om det är den Anders som föddes 17:e Juni. Jag är ganska säker på att husförhörslängden stämmer. Jag fick lite hjälp via Landsarkivet i Uppsala angående dottern, Anna Brita Ryd (mor till Carl Richard, som jag frågade om i Metodfrågor).
Anders Ryd avled 1850 i Gärtre, enligt Södermanlands Bouppteckningsregister. Har inte ännu hunnit kolla detta i Kyrkoböckerna.
 
Tusentack än en gång för hjälpen.
 
Med vänliga hälsningar,
Wallis Winther

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna