ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Död o begravningsbok 1717 text tydning  (läst 1410 gånger)

2010-03-18, 11:05
läst 1410 gånger

Utloggad Martin Stangenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 12:07
    • Visa profil
Hej, jag har stor svårighet att läsa texten i bifogad bild från Maria Magdalena Död och begravningsbok 1717. Jag letar efter information såsom döds datum och begravningsplats för Matthias Stangenberg och tror mig ha hittat en referens till detta i denna bok, kan dock ej läsa texten ordentligt så undrar om det finns någon som kan hjälpa mig? - vore mycket tacksam !
 
Jag undrar också om det kan finnas utförligare information om Matthias Stangenbergs fru (tros vara Catharina Keding el. Reding) och barn men vet inte var jag skall börja eftersom jag inte hittar något online från Riksarkivet websida om dessa individer, har någon några ideer var man skall börja leta ?
 

 
Mvh
Martin Stangenberg

2010-03-18, 16:32
Svar #1

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Dödsdatum hittar jag inte, men 16 borde syfta på begravningsdatumet, månaden står antagligen högre upp på sidan.  
 
För övrigt får jag det till Begrofs skepparen [?] Matthias Stangelberg på kyrkiog[ården] i dess egen graf, betalt för graföp[pning], båhr och päll N:o ...., ringningar, t...ma - 48
Man betalade alltså i för att få en separat grav på Maria församlings kyrkogård, till skillnad från bryggardrängen efteråt som bara hade råd med en kollektiv grav.
 
/Lina

2010-03-18, 20:15
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil

2010-03-18, 21:58
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Uppgifter om barnen hittar du i Svenska Ättartal nr 11 (1896) under släkten Stangenberg.

2010-03-19, 17:21
Svar #4

Utloggad Martin Stangenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 12:07
    • Visa profil
Hej igen och tusen tack för all hjälp !!! Det stämmer att dödsdatum är 16 Jan 1717. Det var verkligen roligt att kunna förstå den här gamla texten! - mycket intressant !
 
En till fråga i anslutning till detta, vad är det för nummer som hänvisas till i texten, och vad är dess betydelse? - är det samma nummer som till höger i boken dar det står 48 - eller vad kan det nummret betyda ?
 
Tack återigen!
 
Mvh
Martin Stangenberg

2010-03-20, 00:56
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Vad päll (pell) nr ftt betyder vet jag inte. Det förekommer i fler notiser på sidan, och anger kanske vilken av pällarna som skulle användas. Men 48 är beloppet som betalades för gravöppning etc, kanske kopparriksdaler. Och datumet den 16 januari är begravningsdatum.

2010-03-22, 13:08
Svar #6

Utloggad Martin Stangenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 12:07
    • Visa profil
Hej Kristina, tack ännu en gång för all hjälp !!!, nu skall jag söka vidare med Maria kyrka ang begravningsplats o dyl och har en annan text fran vigsel bok från ungefar samma tid som jag också har svårt att tyda, den listar jag separat senare för att se om någon kan tyda det !
 
Mvh
 
Martin Stangenberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna