ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedvig Eleonora födde 1870  (läst 650 gånger)

2009-02-03, 01:22
läst 650 gånger

Utloggad Inger Holmertz Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2020-08-27, 20:29
    • Visa profil
I SCB Stockholms Stad är antecknat, födsel October 9, Anna Elfrida, oäkta, föräldrar okända. Födelseadress Grefgatan 23. I spalten för övriga anteckningar står det en för mig oläslig mening. Tacksam för läshjälp.
M V H
Nellie

2009-02-03, 21:23
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Obs att det står likadant längst ned på vänstersidan i hela Hedvig Eleonora församling. GID 100002.50.58500
 
Har du sett att Anna Elfrida finns i Allmänna Barnhusets rullor på Stadsarkivets hemsida?
 
mvh Margareta

2009-02-21, 20:22
Svar #2

Utloggad Inger Holmertz Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2020-08-27, 20:29
    • Visa profil
Hej Margareta, tack för ditt inlägg. Jo jag har sett noteringarna i Allmänna Barnhusets rullor. Men jag har inte lyckats klura ut vad anteckningen står för i födelseboken, varken i SCB:s Stockholms stad eller i Hedvig Eleonora.
Jag har inte heller kommit underfund med vad fastigheten Grefgatan 23 hade för innevånare/verksamhet.Stadsarkivet är inte mycket till hjälp om man söker på internet i detta fallet.
 
M V H
 
Nellie

2009-02-22, 12:28
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Nellie
 
Nej, jag kan inte heller tyda anteckningen. Bevis, tycker jag det står i mitten. Kanske en notering om att uppgifterna är enligt bevis? I många andra scb-längder står det rätt utdraget intygas i slutet av församlingen.
 
Det verkar inte finnas några husförhörslängder filmade för denna tid i Hedvig Eleonora. Du kan beställa utdrag ur mantalslängden för 1870 hos Stadsarkivet. Jag tror dock att adressen bara avser den som tog emot barnet först enl. barnhusrullan, hustru Petronella Olsson. Troligen var hon barnmorska. Om numreringen av gatan är som nu, bodde hon i kvarteret Valfisken.  
 
Rotemanssystemet fanns bara under tiden 1878-1926 och det är det arkivet som delvis finns utlagt på stadsarkivets hemsida.
 
mvh Margareta

2009-02-23, 10:09
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Anteckningen längst ner på vänstersidorna är en namnteckning:  
Pehr Lindstén
Han var kyrkoherde i Hedvig Eleonora och intygade med sin namnteckning att avskrifterna var korrekta.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna