ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp av Niclas Lafrensens bouppteckning från 1807  (läst 529 gånger)

2015-06-11, 10:09
läst 529 gånger

Utloggad Louise Ohlsén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-07-30, 10:52
    • Visa profil
Hej!
 
Jag håller på att tyda miniatyrmålaren Niclas Lafrensens bouppteckning från 1807. Jag har kommit en bit på väg men fastnat. Är det någon som kommer längre?
 

 
Mitt försök:
 
År 1807 den 21sta December upprättades af undertecknade hof Auditeur och hof Notarie denna Boupteckning efter Kongl. Miniatur Målaren och Ledamoten av Kongl. Målare- och Bildhuggareakademien, herr Professoren Niclas Lafrensen, som den i denna månad aflidit: Närvarande härvid herr kyrkoherden C.L. Rydberg och Fabrikören G. Apiarie Executorer af herr Professorens den 4e i nämnda månad till förmån för ______________ Fabrikören Hans Apiaries dotter Jungfru Anna Apiarie, hushållerskan M. Brun och kokerskan Brita upprättade och den 19 därpåföljda

2015-06-11, 20:08
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
afl-ne = afledne  
... därpå följde i Kungl Maj-ts nedre Borg rätt bewakade Testamente. Bemälde Testaments Executor jämte Brun uppgåfwo ägendomen hwilken befanns som följer:  
Föreslås ungefär vara lydelsen!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna