ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Älghult döda C:5 (1831-1860) sid 187  (läst 363 gånger)

2009-09-05, 21:37
läst 363 gånger

Gunilla T Smith

Hur dog Anders Holm, 1839-05-03, Fjärdingsmåla? Det är en lång text och jag förstår bara enstaka ord. Han var möllemästare och före detta korporal vid Kalmar Kungl. Regemente.
Tacksam för all hjälp att tyda denna händelse.
Gunilla

2009-09-08, 14:23
Svar #1

Gunilla T Smith

Kan någon teknisk, vänlig person hjälpa mig att klistra in ovanstående text, så blir det större chans att någon kan tolka vad som hände med Anders Holm? Själv ger jag upp efter flera timmars försök att klippa och klistra (från ADonline via Paint).
Tack på förhand!
Gunilla

2009-09-08, 16:06
Svar #2

Gunilla T Smith

Skattmästare måste han ha varit (möllemästare tog jag från KGF), och hemmansägare. Olyckan (?) han var med om måste ha varit exceptionell, prästen har skrivit 15 rader om den.
Gunilla

2009-09-10, 20:24
Svar #3

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
I högermarginalen:
ljutit döden efter skedd olyckshändelse ?medelst? ??? ??? på vägen vid ?? från ?? mot ??
Texten under:
 Han blef funnen först utaf Johannes Andersson i ????
vid dess färd åt Kalmar och befanns ??? vid ??? ?Kronoskjutsen?
stupat på hufvudet så att ??? ??? ??? blifwit krossad-  
viste något lif men utan förmåga att kunna tala -
blef förd till ?Ortnamn? - där åderlåtning försöktes och varma
omslag men utan framgång ?? att han afled kl 5 eftermiddag.
Besiktning å den döda kroppen förrättades den 10 Maji utaf Krono-
länsman ?Personnamn? och förefanns ingen anledning förmoda
????????????? för brått inte ljutit döden

2009-09-10, 22:34
Svar #4

Gunilla T Smith

Anders, STORT tack! Denna dödsnotis har orsakat mig mycket huvudbry, men med din hjälp kan jag sova lugnare. Dina frågetecknen kan säkert rätas ut, nu när du gjort grovarbetet...
I rubriken står det väl Hemmansegaren gifta mannen. Han var väl också fattigföreståndare, skattemästare och f.d. korpral? H och g känns väldigt lika.
I högermarginalen är mitt förslag:
ljutit döden efter skedd olyckshändelse medelst igenom kronskjutsande på vägen vid ?? från ?? mot ??
Texten under: Där har jag just nu bara ett förslag, fjärde raden nerifrån:
omslag men utan framgång att han afled kl 5 eftermiddag
Anders Holm var svärfar till en av mina garvare Lindahl från Dädesjö, Ramnåsa.
Tack än en gång/Gunilla

2009-09-20, 15:07
Svar #5

Sten Magnusson

I vänsterkolumnen: Maji Död 3 Begravd 12 före detta Corporalen vid Kalmar Kongl. Regemente. Anders Holm 59.1.8. det sista står för åldersuppgiften (min tolkning).  
 
Dödsorsaken utelämnar jag här.
 
Källa: AD Online: Älghult C:5 1831-1860 bild: 97/297, sida: 0187
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-09-20, 22:25
Svar #6

Gunilla T Smith

Tack Sten. Åldersuppgiften bör stämma i alla fall enligt Älghult AI:9, sid 109. Där står han som född 1780-03-25, Ljungby, då blev han 59 år 1 månad och 8 dagar. (I Ljungby C:1 kan jag däremot inte hitta honom inte på det datumet.)
 
Ingen som har förslag på vad det kan stå vid Anders Eklunds frågetecken här ovan?
 
Mvh/Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna