ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelseboken C1 (1642-1715)  (läst 982 gånger)

2015-09-18, 16:36
läst 982 gånger

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Hej,  
1694 den 11 mars kristnades Pärs barn i ...... och kallades Nils. Modern är hustrun Ingrid Andersdotter. Faddrar voro (desse?) nomb: Lars klockare, Jöns i Staffantorp, Daniel ibidem, Jon i Härradstorpet, Truls i Ingarps. Hustru Maria i (Malebo?). Karin i Mihult, Kerstin i Söra Ingarp, Ingebor Jönsdotter i Håkontorp.  
Min fråga är var bodde lille Nils? De ord som jag har satt inom parantes stämmer dessa eller?
 

 
Hälsningar
Annette

2015-09-18, 16:49
Svar #1

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 08:38
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Såhär läser jag notisen:
 
d 11 Martij Christnadeß Pährz barn j Lehrbacken
och kalladhes Nielz. Modren är hust: Ingridh
Andersdottre fadrar woro thesse nembl: Lars
Klockare Jöns j Hakontorp Daniel jbidem John j
Häradztorpet, Trulß j Jngarp. hust Maria i Walebo
Karin j Miohult, Kerstin j Söra Jngarp. Jngebor Jöns
dotter j Hakontorp.
 
Jag hittar inget Lerbäcken/Lerbocken/Lerbacken i Åsenhöga... om det nu inte står något helt annat och jag läst helt galet  
 
Det finns ett torp/bebyggelse i Bottnaryd i samma härad som heter Lerbacken.
Det Lerbäcken i ortregistret på sofi.se i ett antal närliggande socknar i Mo härad, nämligen Stengårdshult/Norra Unnaryd/Öreryd  
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-09-18 16:56)

2015-09-18, 18:57
Svar #2

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Stort tack Martin!
 
Jag har tyvärr inte lokalkännedom så jag känner inte igen någon av orterna. Jag kanske ska lägga ut frågan under Åsenhöga ändå eftersom Nils ändå är inskriven i Åsenhöga födelsebok. Kanske är det någon där som kan ge några tips. Spännande detta .
 
Hälsningar
Annette

2020-07-10, 20:05
Svar #3

Utloggad Daniel Lantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-07-10, 20:45
    • Visa profil
Jag har inte sett detta fören nu. Lerbacken var från början namnet på en gård norr om Håkentorp. Gården lades ner på 1670 talet då det inte var lönsamt. På 1680 talet när de letade efter bra platser för soldattorp i socknen så var lerbacken ett ställe som de tyckte var bra då marken redan hade varit odlad innan. Detta blev 123 Håkentorp. Lerbacken bytte senare namn till Nybygget vilket senare förkortades till Bygget. Den sista knekten på torpet var Gerhard Lantz och det var han som 1927 lät bygga det huset som står där idag. Hoppas att det var svar på din fråga.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna