ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utflyttad - utan hänvisning till plats!  (läst 825 gånger)

2011-08-21, 05:02
läst 825 gånger

Johan Lindberg

Min morfars mormors mor, Sigrid Märta Olsdotter, som född i Torp den 5 januari 1822, stod skriven tillsammans med sin svärson, Johan Erik Sved (född 17 april 1841) och dennes hustru, alltså Sigrids dotter, Maria Magdalena Karlsson (född 12 september 1851) i Fiskeby om man ser till husförhörslängderna för Hälsingtuna. I Hälsingtuna AI:16a1 (1881-1890) står Sigrid med resten av familjen på sidan 194 (bild 209), men sedan jag inte funnit henne efter 1890 antog jag att hon hade dött innan detta år. Det står emellertid, i samma längd, att Sigrid utflyttats, men ingen vidare information, förutom att det skedde 1885, ges. Kan någon hjälpa mig med att reda upp detta mysterium?
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-21, 08:34
Svar #1

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Hej Johan,
 
Det finns ju en (faktiskt två) hänvisningar, Dels N. America 85, dels 616.
616 hänvisar till sidn 616, dvs Hälsingtuna AI:16a2 (1881-1890) Bild 343 / sid 616, som är den s.k. obefintlighetslistan. Där står också att Sigrid Märta gav sig av till Norra Amerika 1884.
Uppenbarligen har hon alltså gett sig av utan utflyttningsattest.
Mvh
Christina
Eagle

2011-08-21, 15:07
Svar #2

Johan Lindberg

Nu ser även jag! Vad kan syftet med utflyttningen ha varit om hon gåve sig av utan utflyttningsattest? Verkar en smula märkligt att en 62-årig kvinna, som har sitt barn och sina barnbarn i Sverige, på sin ålders höst väljer att avvika till en helt främmande kontinent.  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-21, 16:07
Svar #3

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Ja Du, vilka syften människor har med sina handlingar blir vi nog aldrig kloka på!
Hade hon kanske fler barn som hade utvandrat till Amerika?
Undrar
Christina
Eagle

2011-08-21, 19:23
Svar #4

Utloggad Östen Händel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1011
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 01:31
    • Visa profil
Hej Johan!
Som framgår av anmärkningarna så var familjen Babtister och vid den här tiden var man inte väl sedda av allmänheten och lagens väktare. Visserligen var godkända samfund lagliga men man fick inte göra allt som man ville.
Eftersom hon lämnat Sverige utan attest och vad jag kan se utan att vara registrerad på någon passagerarlista, skulle man kunna misstänka brott.
 
mvh Östen

2011-08-21, 20:09
Svar #5

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Johan: Du kan ju testa att kolla utflyttningsboken och se om det är några andra från byggden som utvandrat runt samma tidpunkt. Kanske kan de ge en fingervisning om vart hon tog vägen, hon kan ju ha följt med andra till Norra Amerika. Ibland måste fantasin hjälpa en att ta sig vidare i forskningen. Har man tur lyckas man. Om det är som jag tänker kanske du kan se vart de andra tog vägen och sedan finna henne på samma plats.

2011-08-22, 21:11
Svar #6

Johan Lindberg

De enda emigranter jag känner till är systrar, farbröder och fastrar till Sigrids svärson Johan Erik Sved. Kommer att söka vidare i hennes släkt. Därtill skall jag följa Elins råd och titta mer i utflyttningslängden. Finns det någon som kan länka mig till utdraget ur husförhörslängden för Torps församling i Medelpad, där Sigrid växte upp; så att jag lättare kan forska vidare?
 
Östens teori om brott kan mycket väl stämma! Om hon plötsligt försvann kanske domboken kan vara till hjälp!
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-22, 23:45
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det var inte på något sätt ovanligt med folk som reste till Amerika utan att besvära prästen om ett utflyttningsbetyg. Hfl:erna i landets socknar är fulla med obefintliga som givit sig av informellt. Flyttbetygen behövdes nämligen inte alls för inresa eller bosättning i USA (USA var tvärtom fullt av förbryllade, ordentliga svenskar som inte fick lämna över sina här hemma så viktiga pappren).
 
Hade Sigrid Märta blivit fast och åtalats för ett brott (eller ens bara misstänkts) så hade det varit noga antecknat i Hfl:en.
 
De allra flesta svenskar - oavsett ålder - anslöt sig i USA till släktingar eller vänner. Kanske var det t.o.m. romantik med i bilden? Ungdomskärlek som inte fick varandra hade nu chansen att tillbringa de sista åren tillsammans...
 
Andra trossamfund var ju inte direkt uppmuntrade av myndigheterna men baptisterna tillhörde de mera accepterade och ansågs rumsrena. Men visst, kanske man var mycket gammalmodig i grannskapet och fann det svårt med Sigrid Märtas något annorlunda tro.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna