ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra Torsås, storskifteshandling  (läst 782 gånger)

2009-05-02, 13:06
läst 782 gånger

Utloggad Ivar Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 523
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 17:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag behöver hjälp att tolka dessa utdrag:

 

 
Vad innebär den första texten och vad står det?
 
Vad står det framför Boställe i andra texten?
 
Mvh Ivar

2009-05-02, 13:45
Svar #1

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Min tolkning av första texten:
 
... friherrskap(?) från Hr
Sewed(?) Bååth ... 1687 ...
Ränta, och Krono... ...
Infanterie indelt ...
 
När det gäller den andra texten gissar jag att det står Skrifvare Boställe.
 
Mvh
Anders
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 02 maj, 2009)

2009-05-02, 17:14
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Näfsjökulla 1/3 rr 1,7,16  
Reducerat friherrskap från Hr
Sewed Bååth med 1687 år
Ränta, ock Kronobergs Län
Infanterie indelt B(os)[tälle?]
 
Näfsjökulla 1/4  Räntar lika som Änganäs   5,21, -, 16,6,5
Infanterie, Munster-
skrifware Boställe
af Majorens Com-
pagnie
 
Nävsjökulla var en gård som på 1600-talet ingick i Härlunda friherrskap [~Herrelund friherrskap] även kallat Seved Bååts friherrskap efter dess frälseinnehavare. Gården reducerades och dess ränta (=skatt) kom i och med år 1687 att indelas (inom indelningsverkets kamerala organisation) till boställe för en mönsterskrivare vid majorens kompani och Kronobergs infanteriregemente.
 
(Meddelandet ändrat av niclas den 02 maj, 2009)

2009-05-02, 17:59
Svar #3

Utloggad Ivar Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 523
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 17:10
    • Visa profil
Tack så jättemycket Anders och Niclas!
 
Niclas, det var alltså själva gården som var ett boställe för mönsterskrivaren och inte ett torp under gården? Troligen behövde den gården då inte hålla något soldattorp, eller hur?
 
Mvh Ivar

2009-05-02, 19:54
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ja, om man ska tolka storskiftesprotokollet rakt av så verkar det som om själva gården var anslaget till boställe. Detta är dock förrädiskt eftersom jag vet i min egen forskning att gården inte var något boställe då indelningsverket uppgjordes på 1680-talet, och ej heller vid omrotationerna som genomdrevs på 1690-talet. Har det varit boställe så har detta skett senare. Möjligen avses istället att gårdens ränta (=skatt) var tilldelat en mönsterskrivare som lön, eller ersättning för ordinarie boställe. En officer, och för den delen även en vanlig soldat, hade ett boställe rent fysiskt, men denna gård hade även s.k. augmentshemman vars skatt skulle gå till omkostnaderna för vederbörande.
Det bästa är väl att jämföra samtida husförhörslängder eller mantalslängder för att se vilka som då bodde på Nävsjökulla. Nämns där någon mönsterskrivare så är det ett boställe, annars enbart ett augmentshemman till ett boställe.
 
mvh  
Niclas
 
Ps. Är Nävsjökulla en släktgård? Jag har en anfader Håkan i Nävsjökulla i början av 1600-talet och hans ättlingar bor kvar åtminstone in på 1700-talets början. Ds.

2009-05-03, 10:57
Svar #5

Utloggad Ivar Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 523
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 17:10
    • Visa profil
Nej, det är egentligen inte själva gården Näfsjökulla utan ett torp under den, Liljedal(en), som är mitt huvudintresse. Jag hörde från någon att storleken på det torpet, 20 tunnland, var typiskt för ett soldattorp, och misstänkte att det kanske varit ett sådant. Men något belägg för detta har jag inte. I en husförhörslängd står att torpet var nybyggt 1842, men jag vet inte om det betyder att det inte funnits tidigare under annat namn.
 
Under stor del av 1800-talet var det ett torp under Näfsjökulla, men det kan tidigare ha tillhört Horjemo Mellangård och ännu tidigare den s k Häradsskogen, som tycks ha funnits fram till ca 1840. Kanske ett skifte då delade Häradsskogen och Näfsjökulla fick någon del av den.  
 
Mvh Ivar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna