ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västervik C:1 1655-1696 Bild 118 sid 225  (läst 664 gånger)

2011-08-30, 08:41
läst 664 gånger

Niklas Kant

Hej!
 
Skulle vilja ha hjälp med namnen på dopvittnena som är längst ner till vänster och högst upp till höger? ... C...? och Margareta M(r) Christian ....
 

2011-08-30, 21:31
Svar #1

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag tror dopvittnet uppe till höger är h. Margreta, Mr Christian barberare, som torde vara identisk med postmästaren, fältskären och barberaren Christian Settegast.
Jag tror hustruns namn skall vara Maria, som det också står när hon är vittne på s 233!
Detta är mina förfäder och Maria var dotter till borgmästaren i Västervik, Knut Månsson ohh av släkten Brunsvik.
Jag såg också några sidor efter s 225 att när Settegasts får sonen Joachim är Hans Larssons hustru Regina vittne.

2011-08-30, 21:58
Svar #2

Niklas Kant

Tack Nils! Nu ser jag det.  
 
Det finns många intressanta kopplingar om man går tillbaka långt i tiden här. T.e.x Markus Börjesson var son till Börje Stafansson och Anna Torsdotter. Anna Torsdotter var först gift med Markvard Strost och hade bl.a. dottern Anna Markvardsdotter som var gift med rådmannen Sven Jonasson, de hade dottern Maria Svendotter, som var gift med Nicolas Bartels. Markus Börjesson var allstå halv-morbror till Maria Svendotter. Där kopplas de två dopvittnena ihop. Jon Jönsson var gift med Barbro Hansdotter Mundt, som troligen var kusin med Johan Bartels hustru Sara Basilier. Clas Andersson hustru Carin var dotter till Jon Jönsson och Barbro Hansdotter Mundt. Hurvida det finns någon koppling till Settegast och Knut Månsson vet jag inte men kopplingen finns ju eftersom Nicolas Bartels var tullinspektor en tid i Söderköping liksom flera Brunnsvik. Christian Settegast var ju även dopvittne till Carl Risholm och Regina Bartels dotter Sara född 28/1 1695 i Västervik.
 
Jag vet inte hur tullnärtjänsterna tillsattes men uppenbarligen gick det i familjer. Nicolas bror Hans var tullnär i Västerås och deras kusin Henrik Basilier var också tullnär. Möjligen kan källan till tulltjänsterna finnas ännu längre tillbaka i tiden då har jag hittat en tullnär Hans Mundt som nämns salig redan i slutet på 1640-talet i Västerviks rd. Han var troligen morbror till Sara Basilier.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2011-08-30 22:26)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna